Walk of peace als trend

Handboek downloaden: klik hier (pdf)

‘Vredesbeweging PAX en de Raad van Kerken in Nederland ervaren, dat vreedzaam samenleven op zoveel plekken gebeurt en heel goed kan. Graag willen we dit laten zien en zoveel mogelijk mensen hier deelgenoot van maken: via de Walk of Peace’. Dat schrijven Annemarieke Hollanders en Edwin Ruigrok van Pax in een voorwoord op de handreiking ‘Walk of Peace. De stap voor stap handleiding: Van idee tot evenement’, die ze met medewerking van de taakgroep Pelgrimage van gerechtigheid en vrede van de Raad van Kerken in Nederland hebben uitgebracht.

De handreiking doet precies wat ze belooft: Ze helpt een plaatselijke gemeenschap bij het opzetten van een plaatselijke walk of peace. De tekst is zeer gedetailleerd en bijzonder laagdrempelig. Je snapt dus precies wat er staat. Tegelijk zal je plaatselijk de neiging hebben om sommige onderdelen wat sneller door te bladeren, omdat je je eigen compromis sluit met de ideaalsituatie.

Pax schrijft in een verantwoording: ‘We kiezen voor het simpelste dat mensen kunnen doen: samen lopen. We lopen samen met anderen, met wie we veel meer gemeen hebben dan verschillen. We verbinden ons met vrede en met elkaar en geven daarmee gehoor aan de oproep van de Wereldraad van Kerken tot een pelgrimage voor vrede en gerechtigheid’.

Geen belangrijke religie zonder pelgrims, geen verandering in de wereld zonder dat mensen samen in de benen komen, aldus de samenstellers. ‘PAX en de Raad van Kerken hopen zoveel mogelijk mensen te enthousiasmeren om in de eigen plaats of regio een vredeswandeling, een Walk of Peace, te organiseren. Een wandeling die uitnodigt tot duurzame verbinding met anderen, juist met diegenen die je misschien nog niet kent’.

Al bij de eerste walk of peace – dat was in Den Haag – is bewust gekozen voor de Engelse term. Ruigrok en Hollander leggen uit, dat ze daarmee verbinding willen maken met andere nationaliteiten, de internationale vredesbeweging en de internationale pelgrimage van gerechtigheid en vrede.

Het ideeënboek deelt ervaringen die PAX en de Raad van Kerken in de afgelopen jaren hebben opgedaan bij de organisatie van een Walk of Peace. Vragen komen aan de orde als: Wat bedoelen we nu eigenlijk met die Walk of Peace? En waar moet je allemaal aan denken, als je zelf een Walk of Peace wilt organiseren in je eigen woonplaats? Ook staan er voorbeelden in van vredeswandelingen die door andere groepen zijn georganiseerd. De organisatoren hopen dat men plaatselijk de terminologie overneemt, dat alle vredeswandelingen de doopnaam ‘Walk of Peace’ krijgen, zodat al die plaatselijke initiatieven een landelijk keurmerk gaan vormen.

Geïnteresseerden kunnen de tekst van het handboek downloaden: klik hier (pdf)

Foto: Deelnemer van Walk of Peace in Den Haag