Kerkennacht een feest

‘Een feestje van negen kerken. Dat was het’. Zo kijkt Kees van Zijverden terug op de kerkennacht, die dit weekend in Enkhuizen plaatsvond. Meer dan 200 bezoekers waren er vrijdagavond in de Zuiderkerk. Eerst buiten, net voor de bui, luisterend naar het oecumenisch kinderkoor Sunshine/Eigenwijs, begeleid door de beiaardier, die de klanken van zijn carillon vanuit de 70 m hoge toren uitstrooide, maar de zingende kinderschaar niet van de wijs kon brengen, integendeel!

Na een muzikaal vervolg binnen, een vurig maar goed georganiseerd debat tussen een vijftiental (oud)leerlingen van de Enkhuizer Scholengemeenschap, onder meer over de vraag of kerken nu wel of niet hulp moeten/mogen verlenen aan uitgeprocedeerde en afgewezen asielzoekers. Opnieuw muziek en dan ‘de Bijbel in een uur’. Jaren studie van theologen werden hier door Kees Posthumus en zijn accordeonist Juul Beerda nog net niet naar de oud-papierbak verwezen maar wel in een verfrissend daglicht geplaatst. Zelfs de regenboog verscheen in de Zuiderkerk aan het firmament.
De avond kreeg een harmonisch einde met een optreden van de onvolprezen band Folqworld die, hoe toepasselijk, klezmermuziek ten gehore bracht.

Wat kregen de bezoekers nu van deze avond mee? De kinderen van de beide koren een zelfbouw-vogelhuisje (was het thema niet ‘Meer dan een dak!?’), de andere deelnemers ’95 speldenprikken’; ongetwijfeld genoeg om nog eens over na te denken. Verder waren er vijf pastores beschikbaar voor een goed gesprek, een presentatie van de voedselbank, van diaconaal werk, van zwo-werk en van jeugdwerk. En er was de ontmoeting met oude en nieuwe bekenden. Zoals één van de bezoekers verzuchtte: ‘De kerk is in een mensenleven als een park in de grote stad!”

Enkhuizen is één van de plaatsen waar men de kerkennacht heeft gehouden. Voor sommige kerken is het met de vrijdag afgesloten. Anderen vieren de kerkennacht zaterdag of zelfs nog zondag.

Foto’s van de kerkennacht in Enkhuizen