Harvey zondag op tv

Michael Harvey, de man die ‘Back to Church Sunday’ bedacht, is zondag aanstaande op televisie te zien via NPO2 om 10.10 uur bij de KRO. Leo Fijen heeft Harvey onlangs geïnterviewd toen hij voor een studiedag speciaal naar Nederland was overgekomen. Toen al bleek dat vele gemeenten rond 9 en 10 september aandacht zullen geven aan het missionaire initiatief.

De jongste uitgave van de nieuwsbrief over Kerkproeverij schrijft hierover. Op de website kerkproeverij van de EO (onderdeel: geloven) vind je verder achtergronden bij het initiatief. Je kan onder meer Michael Harvey horen vertellen over tips om mensen uit te nodigen. Daar kan je je ook opgeven voor de nieuwsbrief, die destijds is gestart door de Raad van Kerken en die inmiddels is overgenomen door het communicatieteam van de deelnemende kerken en omroepen. De website biedt materialen aan die de kerken kunnen gebruiken bij een eigen uitwerking van de campagne.

Er zijn ook steeds meer kerken die hun verantwoordelijkheid nemen en op maat materiaal maken dat kan worden ingezet. Zo heeft de Protestantse Kerk in Nederland het thema ‘Kerkproeverij’ overgenomen voor de eigen startzondag. Op de website van de protestantse kerk zijn allerlei uitwerkingen te vinden: van tips om mensen uit te nodigen tot liturgische suggesties voor de viering. Bij de startzondag hoort een jaarthema waarin de kerk als open huis naar voren komt.

Toen Michael Harvey in Nederland was, deed hij de suggestie om mystery guests de plaatselijke gemeente of parochie te laten bezoeken en verslag te laten uitbrengen over het uitnodigende karakter van de viering. Op deze website vinden bezoekers in dat kader de komende tijd enkele verslagen die kunnen prikkelen om ook de eigen gastvrijheid met nieuw elan te bespreken. Mochten bezoekers zelf in een andere kerk en/of woonplaats een keer naar de kerk zijn geweest en er indrukken va op papier hebben gezet, dan vinden we het leuk daar iets van op deze pagina’s weer te geven. Je kunt indrukken opsturen aan: rvk@raadvankerken.nl onder vermelding van ‘mysterie guest Kerkproeverij’.