Trailer in voorbereiding

Ze zijn keurig op tijd. Vier jonge mannen, allemaal uit Brabant, speciaal naar Amersfoort gekomen om er nog geen minuut aan film op te nemen. Ze maken een trailer voor de kerkenbeurs over de kerkennacht. Ze hebben al beelden van Gerard de Korte opgenomen in de St. Jan in Den Bosch. En nu moeten er aanvullende plaatjes gemaakt worden in de Oud-Katholieke Kerk in Amersfoort en bij de Dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk in Utrecht.

Wessel van Wanrooij uit Rijen heeft een script gemaakt. Hij brengt een vrouw in beeld van ongeveer dertig jaar die langs een kerk loopt, wanneer ze zich aangesproken weet door een stem die kenners ongetwijfeld zullen determineren als ‘verdacht veel lijkend op de stem van de bisschop van Den Bosch’. De bisschop spreekt een gedicht uit en ondertussen kijkt de camera mee met de vrouw die de kerk ontdekt.

Wessel en zijn collegae gaan de film zo monteren dat het lijkt alsof de katholieke kerk, waar ze filmden, en de oud-katholieke en de protestantse kapel in elkaar overvloeien. Dat laatste was overigens reden voor een orthodoxe kerk om toch maar af te zien van deelname aan de opname. Het idee dat kerken in elkaar overvloeien is een iets te vrije benadering, zo meende de plaatselijke pastor, van de oecumenische samenwerkingsgedachte. Natuurlijk werd die voorzichtige houding gerespecteerd.

De jonge filmmakers hebben ook voldoende aan de beelden die ze schieten op drie locaties. Het is al een hele kunst om de verwondering over de kerk en over het mysterieuze bezoek goed in beeld te brengen. Enkele kerkelijke figuranten zijn uren bezig om twintig, dertig seconden beeld met voldoende passie en vanuit voldoende invalshoeken aan de kijker te presenteren.

Zij die een trailer van het resultaat willen zien, kunnen terecht bij de kerkenbeurs in Utrecht. Kort daarna zal ook de volledige film naar buiten worden gebracht. Het thema van de trailer en de film sluiten direct aan bij het thema van de kerkennacht 2017: ‘Meer dan een dak’.

Foto: de filmploeg in de Oud-Katholieke Kerk op ’t Zandt in Amersfoort