Werkbezoek aan vluchtelingen

De Raad van Kerken gaat op werkbezoek naar het vluchtelingenwerk in Groningen en Eelde. Op het programma staat een bezoek aan de Bed-Bad-Brood + – opvang in Groningen en de Tussen – Voorziening voor statushouders (TuVo) in het Drentse Eelde. Het bezoek vindt vrijdag 10 maart plaats. De delegatie staat onder leiding van Dirk Gudde, voorzitter van de Raad van Kerken in Nederland.

De Bed-Bad-Brood + – opvang is tot stand gekomen als gevolg van de toewijzing van de klacht van de Protestantse Kerk en de Europese Kerkenconferentie door de rechter (ECSR en de centrale raad van beroep). Het gaat over het ten onrechte onthouden van opvang aan ongedocumenteerde vreemdelingen in ons land. De ‘plus’ staat daarbij voor ’24-uurs opvang met begeleiding’. De opvang wordt gefinancierd door de gemeente Groningen. Aanvankelijk kregen de gemeenten nog een vergoeding hiervoor van de staatssecretaris maar deze heeft eind vorig jaar aangegeven de kosten hiervoor niet langer te willen vergoeden.

De Tussen Voorziening voor statushouders (TuVo) is een opvang in Eelde voor asielzoekers die een status hebben gekregen. In deze opvang wordt naast de reguliere inburgering al een aanvang gemaakt met de integratie. Hierbij zijn ook lokale kerkelijke vrijwilligers betrokken.

De delegatie wil zich ter plaatse op de hoogte stellen van wat er feitelijk gebeurt. Tegelijk drukt men waardering uit voor het werk van de vele kerkelijke vrijwilligers en van organisaties als Inlia. Het werkbezoek past in het beleid van de Raad van Kerken, waarbij de vluchtelingenproblematiek hoog op de agenda staat. De kerken hebben altijd aangedrongen op een menswaardige opvang en begeleiding van vluchtelingen.

De werkgroep Vluchtelingen van de Raad organiseert het bezoek samen met Inlia. Drs. Dirk Gudde, voorzitter van de Raad van Kerken, zal de delegatie leiden; die verder onder anderen bestaat uit ds. Karin van den Broeke (preses van de synode van de Protestantse Kerk in Nederland), Yosé Höhne – Sparborth (lid van de beraadgroep Samenlevingsvragen namens 2of3bijEEN), Geesje Werkman (werkgroep Vluchtelingen namens de Protestantse Kerk in Nederland), Karel Jungheim (medewerker Protestantse Kerk in Nederland), Carel en Ingrid Betram (werkgroep Vluchtelingen namens Zevende Dags Adventisten), Pieter Postma (Inlia) en Kees Nieuwerth (vice-voorzitter van de Raad van Kerken).