Deelnemers debat groeit

Het aantal deelnemers aan het politieke debat in Dudok op 14 februari stijgt nog steeds. Nadat de Raad van Kerken eerder een namenlijst met negen politici vrijgaf, die meediscussiëren zijn er weer twee bij gekomen. Onder hen is ook Pia Dijkstra van D66, de vrouw die jarenlang als journaliste het geestelijk nieuws verzorgde voor de NCRV en die vooral bekendheid kreeg als journaallezer. Recent gaf ze de publieke arena kleur met haar vasthoudendheid inzake de orgaandonatie.

Daarmee zijn de belangrijkste partijen die er toe doen aanwezig: de VVD (Ockje Tellegen), de PvdA (Ahmed Marcouch), Groen Links (Wim-Jan Renkema), Ronald van Raak (SP) en natuurlijk de christelijke politieke partijen CDA (Chris van Dam), Joël Voordewind (ChristenUnie) en Bert Jan Ruissen (SGP) doen mee aan het debat. Ook minder vertrouwde partijen als Artikel 1 (Sylvana Simons), Robert Valentine (Libertarische Partij) en George van Leeuwen (Nieuwe Wegen) geven acte de présance. Opvallend is misschien ook wel dat de PVV en de PvdD niet aan de uitnodiging gehoor hebben gegeven.

Het zal voor de interviewers nog een hele klus zijn om het gesprek in Dudok in goede banen te leiden. Want hoe stel je de vragen zo, dat enerzijds de elf kandidaatkamerleden goed tot hun recht komen en voorkom je dat ook de kerkelijke afvaardiging (met Karin van den Broeke PKN, Hans van den Hende RKK en Kees Nieuwerth vice-voorzitter van de RvK zeer kundig samengesteld) en de zaal hun kritische inbreng zouden moeten inslikken?

Of het lukt kunt u zelf beoordelen als u zich opgeeft via rvk@raadvankerken.nl en op 14 februari voor 19.30 uur zich meldt in Dudok, Hofweg 1a in Den Haag. Een plek op steenworpafstand van het Binnenhof, dus een inspirerende omgeving en voor iemand die niet bang is om tien minuten te lopen goed te bereiken vanaf het centraal station in Den Haag.

Voor een compleet programma en overzicht, klik hier. Daar vindt u ook foto’s van alle deelnemers, zodat u al een beetje aan de gezichten kunt wennen.