Prachtige film pelgrimage

De videofilm ‘Verder’ is sinds kort beschikbaar on YouTube. Het gaat om een prachtige impressie van Ferdinand Borger, die ter gelegenheid van het Reformatiejaar, de protestantse kerk in beeld heeft gebracht door een drietal uitvergrotingen te maken van protestantse gemeenten.

Ferdinand begint met de kerk van het Zeeuwse dorp Hoek, waar enige tijd geleden het kerkgebouw helemaal afbrandde. Juist op zo’n moment sta je als gemeente voor de vraag wat de kerk je waard is, wat je mist als je de kerk niet herbouwt en de vraag hoe je de kerk opnieuw invulling geeft. Ds. Arie van der Maas legt uit hoe dat in Hoek is gegaan.

Na precies acht minuten begint het verhaal van ds. Frans Weeda op Vlieland. Hij organiseert sinds 2016 een paaspelgrimage. Daaronder verstaat hij de uitnodiging van mensen om de vier dagen richting pasen samen te beleven. Hij maakt een bescheiden vergelijking met het Schotse eiland Iona en legt uit: ‘Een pelgrimage is wel een woord waaraan dit eiland betekenis kan geven. Het is een pleisterplaats op je eigen lange weg door het leven en misschien je lange zoektocht naar God’. Al op het moment dat je er voor kiest het vasteland te verlaten, de trossen losgaan, komt dat gevoel van pelgrimeren boven. Het pelgrimage-onderdeel van de film (ongeveer zeven minuten in lengte) is daarmee uitermate geschikt om plaatselijk te draaien als aanzet voor een gesprek over de betekenis van de pelgrimage in deze tijd.

Het laatste deel van de film gaat over het Kleiklooster in de Amsterdamse Bijlmer. Abt Johannes legt ui hoe hij met acht volwassenen en kinderen onderdak verleent aan mensen en ondertussen ook bier brouwt. Het is één van de pioniersplaatsen die de Protestantse Kerk in het leven heeft geroepen.

De link naar de video is hier te vinden.