Binnenkort videoconferentie

De Duitse en de Nederlandse Raad van Kerken houden op donderdag 27 oktober een video-conferentie over de oecumenische betekenis van Luther. De conferentie sluit aan bij het thema van de week van gebed 2017, waarvoor de Duitsers het basismateriaal hebben geleverd.

Aan Duitse zijde wordt deelgenomen aan de conferentie door pastor Bernd Densky (lid van de Baptisten, die in Duitsland ook deelnemen aan de ACK, de Duitse tegenhanger van de Raad van Kerken; hij is tegelijk verantwoordelijk voor de week van gebed in Duitsland), ds. Marc Witzenbacher (lid van de Evangelische Kirche in Duitsland) en dr. Elisabeth Dieckmann (lid van de Rooms-Katholieke Kerk en algemeen secretaris van de Duitse ACK).

Aan Nederlandse zijde bestaat de delegatie uit dr. Jurjen Zeilstra (vanuit de PKN lid van de beraadgroep Geloven en Kerkelijke Gemeenschap; hij is ook voorzitter van de Nederlandse delegatie), dr. Margriet Gosker, dr. Dick Akerboom (alle drie mensen zijn ook lid van de beraadgroep Geloven en Kerkelijke Gemeenschap van de Raad van Kerken), drs. Geert van Dartel (hij is voorzitter van de projectgroep die het materiaal van de week van gebed in Nederland heeft voorbereid), drs. Dorina Nauta en ds. Jan Wessels (zij zijn beiden lid van MissieNederland) en ds. Klaas van der Kamp (algemeen secretaris van de Raad van Kerken in Nederland).

De video-conferentie begint om 10.00 uur ’s ochtends. Aan bod komen vragen als:
* Wat is de oecumenische betekenis van Maarten Luther?
* Wat is de culturele betekenis van de kerkhervormer?
* In hoeverre zijn de aanstaande vieringen toch vooral een Duitse ervaring?
* Welke discussies voerden jullie bij het klaarmaken van het materiaal voor de week van gebed?

Zoals bekend is het materiaal voor de week van gebed inmiddels beschikbaar in het Nederlands. Het kan bij het bureau van de Raad van Kerken worden besteld. Centraal staat een tekstgedeelte uit de tweede brief aan de gemeente van Korinthe, waar het gaat over verzoening. In Nederland hebben we er het thema aan gekoppeld: ‘Jouw hand, mijn glimlach’.

Mensen die de video-conferentie willen bijwonen, kunnen zich opgeven. De gedachte is dat de conferentie verdere informatie aanreikt over de week van gebed en tegelijk wil de beraadgroep van de Raad van Kerken ervaring opdoen met deze techniek van een (internationaal) gesprek voeren.

Foto:
Dr. Elisabeth Dieckmann