TV bij actie Midden-Oosten

In het verlengde van de campagne ‘Hoop voor de kerk in Syrië en Irak’ heeft Kerk in Actie een speciale actieweek opgezet voor de kerk in het Midden-Oosten. De week vindt plaats van 17-25 september en een belangrijk moment is onder meer een viering in de Oude Lutherse Kerk in Amsterdam op 17 september om 20.00 uur. De NCRV/KRO maakt opnamen van de viering die op 25 september wordt uitgezonden.

Doel van de actie is het hulp bieden aan de slachtoffer in de regio. Veel leden van kerken vluchten weg, tegelijkertijd kloppen veel vluchtelingen aan voor hulp. KerkinActie wil hen steunen met alles wat je als basis nodig hebt om te leven.

Kerken in en rond Syrië hebben het moeilijk. Na vijf jaar uitzichtloze burgeroorlog zijn 12 van de 18 miljoen Syriërs op drift. Ook de kerken worden zwaar getroffen. In Syrië is twee derde van de leden gevlucht, weg van geweld, armoede en ellende. Libanon, Irak en Jordanië zijn overstroomd met vluchtelingen. De kerk in het Midden-Oosten houdt haar deuren open en biedt mensen hulp met voedselpakketten en onderdak. Ze delen wat ze hebben. Maar de rek lijkt eruit. Veel meer vluchtelingen kunnen kerken niet bergen. Toch houden ze stand, soms tegen beter weten in. Ze voelen zich regelmatig alleen staan. Het gebed en steun zijn hard nodig zodat zij vol kunnen houden.

Via een livestream verbinding op www.kerkinactie.nl/actieweek is de viering te volgen, nog mooier is het als veel mensen (u wellicht) de viering willen bijwonen. Tijdens de livestream zullen onder andere aan het woord komen: ds. Marieke Brouwer, predikant in de Lutherse Kerk in Amsterdam, ds. Karin van den Broeke, preses van de Protestantse Kerk Nederland en lid van de Raad van Kerken, voorgangers en werkers uit Syrië en Libanon. Speciale gast is George Sabra, directeur van de Near East School of Theology (NEST) in Beiroet, Libanon. Hij is tijdens de Actieweek in Nederland.

Foto: Oude Lutherse Kerk in Amsterdam waar televisie-registratie wordt gemaakt