Wifi als basisbehoefte

Internet moet worden toegevoegd aan de piramide van Maslov. Waar we jarenlang gedacht hebben dat we met het invullen van vijf basisbehoeften (lichamelijk en sociaal) konden volstaan is er een zesde behoefte bijgekomen: de toegang via wifi.

Daarover schrijft Willemijn de Jong in een recente uitgave van de Strijdkreet, het magazine van het Leger des Heils. De uitgave is gewijd aan het goede leven en in een artikel over de behoeften van een mens om gelukkig te worden analyseert de schrijfster recent onderzoek van Xerox en de Universiteit van Sussex.

Willemijn de Jong schrijft onder meer: ‘De piramide van Maslov is lang een algemeen uitgangspunt geweest als we het hadden over basisbehoeften. Tegenwoordig wordt er wel eens – voor de grap – een laag onder getekend met daarin ‘wifi’. Een grapje dat best dicht bij de waarheid komt: uit onderzoek blijkt dat 43 procent van de mensen internet als basisbehoefte ziet. En zelfs dat verwacht wordt dat in 2025 iedereen toegang heeft tot gratis internet. Wij vinden dus dat we naast onze boterham als ontbijt, ook internet tot onze beschikking moeten hebben. Informatie als broodnodig voedsel’.

Het Leger des Heils biedt in de uitgave een bordspel, een soort ganzenbord, dat je kunt spelen als een zoektocht naar geluk. We nemen het hier ook op, omdat het goed past bij de pelgrimage van gerechtigheid en vrede.

Natuurlijk laat het Leger des Heils in de uitgave ook de eigen identiteit zien. Zo is er een interview met Prabath, die een leidinggevende taak heeft in het VU Medisch Centrum in Amsterdam. Hij laat zien hoe ieder mens als ultieme wens voor geluk en voor leven hoop nodig heeft. Prabath: ‘Overleven is een kwestie van hoop. In tijden van onzekerheid, is hoop de belangrijkste factor. Of je nu ernstig ziek bent, of als vluchteling in een onbekend land terechtkomt, of je baan verliest… Als er hoop op verbetering is, blijf je vechten. Maar raak je die hoop kwijt, dan is dat de grootste armoede. Mensen hebben hoop en perspectief nodig om te overleven’.

Foto’s:
1. Wifi onmisbaar; insiders in het kerkelijke circuit herkennen wellicht in de foto een kerkelijk leider van formaat, die tijdens een diës van de Protestantse Theologische Universiteit nog even zijn inbox raadpleegt.
2. Het bordspel dat het Leger des Heils in de recente uitgave van de Strijdkreet heeft geplaatst, als je op de foto klikt en de foto iets vergroot, is het wellicht mogelijk enkele van de omschrijvingen te lezen.