Gevarieerde walk Enschede

Er worden honderden deelnemers verwacht bij de walk of peace die 18 september in Enschede wordt gehouden. Natuurlijk zullen velen van hen uit de regio komen, vooral mensen die gevoel hebben bij de vredesproblematiek en naar verwachting komen er ook talloze betrokkenen die zelf als vluchteling uit het Midden-Oosten zijn verdreven, maar de organisatie verwacht ook mensen uit andere delen van het land die de zondagmiddag ruimte hebben in hun agenda en het leuk vinden om één van de grotere steden van Nederland aan te doen, waar ze misschien nog nooit of zelden zijn geweest.

Het belooft een boeiende tocht te worden, zo bleek deze week tijdens een bespreking in de taakgroep Pelgrimage van gerechtigheid en vrede. Edwin Ruigrok van Pax nam virtueel de tocht door. Het begint vanaf 13.00 uur (maar je kunt ook later starten) bij het Wilminkplein, het plein wat de Tukkers hebben vernoemd naar één van hun beroemdste en bekwaamste dichters. Daarna gaat het via het Saxionplein onder meer langs synagoge, moskee en kerk.

Diverse boeiende mensen geven onderweg inhoud aan het thema van de vrede, en dan vooral vanuit het Midden-Oosten. Er zijn studenten die op Lesbos vluchtelingen hebben opgevangen. Er is een architect uit Aleppo, die alles wat een architect kon bedenken in zijn oriëntaalse oude stad in puin zag veranderen. De tocht eindigt met een forum, geleid door Enis Odaci (de moslim die samen met de christen Herman Koetsveld al jaren een publiciteitsduo vormt in de Twentse regio), waaraan ook ds. Karin van den Broeke aan deelneemt, de vrouw die als lid van het uitvoerend comité van de Wereldraad bij de internationale kern van de oecumene hoort en bestuurlijke verantwoordelijkheid draagt voor onder meer de activiteiten van de Wereldraad in het Midden-Oosten.

Tijdens de bespreking bleek dat er verschillende plaatselijke raden van kerken zijn en andere groepen die zelf een walk of peace organiseren in hun stad in de vredesweek. Een mooi initiatief, waardoor het verlangen naar vrede en de samenwerking van verschillende religies (als dat onderdeel in de tocht inbegrepen is) dichtbij huis gezicht kan krijgen.

Wie wil meelopen met de landelijke manifestatie in Enschede kan zich hier bij Pax opgeven.

Foto: Edwin Ruigrok tijdens de bijeenkomst van de taakgroep Pelgrimage van gerechtigheid en vrede.