Friesland zoekt Bambino

De Friese Raad van Kerken heeft dringend Bambino bouwstenen nodig. Dat heeft Ulbe Tjallingii, communicator van de Friese kerkendag, in een perspublicatie laten weten. Voor de kinderactiviteiten tijdens de Provinciale Kerkendag is de organisatie op zoek naar bouwstenen van het genoemde merk. Tsjallingii houdt er rekening mee dat niet iedereen direct iets op het netvlies heeft bij het woord ‘Bambino’, daarom herinnert hij ouderen aan de plastic stenen waarmee ze in hun jeugd gespeeld hebben, maar die.het veld moesten ruimen toen Lego de markt veroverde. Op de Kerkendag van 2 oktober in Harlingen gaan de kinderen van nu aan de slag met het speelgoed van toen.

De Friese kerkendag staat voor zondag 2 oktober op het programma in Harlingen. Zo’n kerkendag wordt eenmaal in de vier jaar gehouden. En ditmaal is de Harlinger Werkgemeenschap van Kerken door de Friese Raad van Kerken gevraagd de organisatie van dit evenement grotendeels te verzorgen.

Rond het thema ‘bruggen’wordt een veelheid aan activiteiten ontwikkeld. Zo zijn er allerlei muzikale activiteiten en zal burgemeester Sluiter de bruglezing verzorgen. Verder is er een forum over de oecumene en de toekomst van de kerken waaraan o.a. Karin van den Broeke (voorzitter van de PKN-synode) en Orlando Bottenbleij meedoen. Maar ook bezinning op de veranderingen in het diaconaat en een workshop over wat de Bijbel voor het huidige strafrecht zou kunnen betekenen krijgen een plek. Simon Vuijk vertelt over vriendschap, terwijl een visserman en een biologische boer ingaan op de vraag naar duurzaam ondernemen. Deze en nog vele andere activiteiten worden vermeld op de website www.friesekerkendag2016.nl.

De organisatie hoopt dat er van buiten Harlingen zo’n 1000 belangstellenden zullen komen om samen met de Harlingers inspirerende ervaringen voor hun geloof op te doen.

Kinderprogramma

Tijdens de kerkendag op 2 oktober is er ook een afwisselend programma voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Na de officiële opening in de Grote Kerk gaan om 14.00 uur de kinderactiviteiten in de Michaelschool van start met het verhaal ’de Kinderbrug ‘ van Max Bolliger. Daarna wordt de creativiteit uitgedaagd door de Bambino bouwstenen. Verder is er een boottocht door de grachten van Harlingen met verteller Frank Belt aan boord. Om echter over voldoende bouwstenen te kunnen beschikken is de kerkendagleiding op zoek naar gulle gevers die nog Bambino bouwstenen hebben en die wel voor deze gelegenheid willen doneren. U kunt zich melden op info@friesekerkendag2016.nl of bellen met ds.Cees Glashouwer 0517417033.