Doopsgezinde prijs

Marie-Noëlle von der Recke ontvangt de Menno-Simons-Predigtpreis 2016. Dat heeft de doopsgezinde hoogleraar dr. Fernando Enns, werkzaam in Nederland en Duitsland, laten weten. De prijs zal zondag 25 september om 10.00 uur worden overhandigd aansluitend bij een kerkdienst in de doopsgezinde kerk van Hamburg – Altona (Mennonitenstrasse 20).

De prijs gaat uit van de ‘Arbeitsstelle Theologie der Friedenskirchen’ van de Hamburgse Universiteit. Marie-Noëlle von der Recke was jarenlang algemeen secretaris van de Europese organisatie Church and Peace, een oecumenisch netwerk van christelijke vredesbewegingen.

Von der Recke verzorgt zelf de verkondiging tijdens de kerkdienst. Ze reflecteert over de gelijkenis van het onkruid onder de tarwe (Mt. 13: 24-30). Ze betrekt de analyse op de actuele situatie in Oekraïne en in het Midden-Oosten. De complexiteit in de genoemde conflicten laat zich vergelijken met het tegelijk opgroeien van onkruid en tarwe, waarbij men uiteindelijk waakzaam dient te blijven en geëngageerd.

Marie-Noëlle von der Recke is in 1952 geboren in Parijs. Ze werkte onder meer van 1977 tot 1985 als docent voor bijbelwetenschappen en ethiek aan de Europese doopsgezinde bijbelschool Bienenberg in Zwitserland.