Als ik groot ben…

‘Als ik later groot ben, wil ik apothekeres worden en dan krijgen de mensen gratis medicijnen van me’. Eén van de meest ontroerende onderdelen van de speciale actiesite van de EO (EO.nl/hoopvoor) is het onderdeel waarin kinderen vertellen over hun toekomstdroom. Ze maken er tekeningen bij. Iemand wil architect worden en tekent huizen en spanten die van opbouw getuigen.

Tussen hemelvaart en pinksteren is het campagneweek voor de media om de actie ‘Hoop voor de kerk in Syrië en Irak’ te ondersteunen. Dankzij giften via de Raad van Kerken kon er zelfs een speciaal mediateam naar de regio om televisie-opnames te maken, foto’s te nemen en verhalen op te tekenen. Op de website EO.nl/hoopvoor is daar het nodige van te zien.

Diverse mensen vertellen hoe je voor hen in de zorgelijke omstandigheden van Syrië en Irak kunt bidden. ‘Bid voor IS dat men op een andere manier leert kijken’. Beelden laten zien hoe het leven op de markt doorgaat. Een negental portretten tonen mensen in verschillende omstandigheden die ingaan op hun situatie. ‘Word vriendin van Martina’, zegt één filmpje. ‘Mijn vader is ongeveer drie jaar geleden gestorven. En we zijn sinds de tijd dat IS de stad overnam verplaatst naar hier. We hopen dat dit niet voor lange tijd zal zijn. We vertrouwen op God dat we op een dag terug kunnen. We leven nu met een hele famlie in één klein kamertje. Omdat onze vader vroeg stierf was dat voor ons juist een motivatie om goed te studeren om onze dromen waar te maken. Het belangrijkste is dat we het geloof in God hebben’.

Er waren ooit zo’n 2,5 miljoen christenen in Syrië en zo’n 1,5 miljoen christenen in Irak. Officiële cijfers zijn er niet, maar naar schatting is de helft van de christenen in Syrië op de vlucht en ruim driekwart van de christenen uit Irak. De EO maakt de situatie zichtbaar in programma’s als ‘Nederland Zingt’ (televisie NPO 2, zaterdagavond 19.10 uur) en ‘EO life’ (radio 5, zaterdagavond vanaf 19.00 uur). Ook tijdens Opwekking is er beeldmateriaal te zien en op zondag 8 mei vinden opnamen plaats van een kerkdienst in de Maranathakerk in Eindhoven (10.30 uur) die met Pinksteren worden uitgezonden, waarin ook Jurjen ten Brinke aan het woord komt, de evangelist die met het team van de EO mee naar de brandhaarden ging.

Wilt u een overzicht van de bijdragen van de EO, klik hier.
Wilt u een overzicht van artikelen van het Nederlands Dagblad, klik hier.
Wilt u een impressie van de reis van Yosé Höhne – Sparborth, klik hier.
Wilt u een blog van de hoofdredacteur van Visie, klik hier.

Foto’s:
1. Later als ik groot ben (apotheker)
2. Later als ik groot ben (architect)
3. Een dopeling, hoop voor de toekomst