Orthodox parochieleven

De Russisch-Orthodoxe Kerk houdt een symposium ter gelegenheid van het 25-jarig ambtsjubileum van vader Sergei Ovsiannikov. Vader Hildo Bos nodigde een ieder die geïnteresseerd is uit, tijdens de plenaire Raad van Kerken in de Dijnselburg. Ook mensen die via de website deze uitnodiging lezen zijn hartelijk welkom. Het gaat om een bijeenkomst op zaterdag 14 november 2015.

Centraal staat het thema: ‘Orthodox parochieleven in Rusland en het Westen 1990 – 2015’. De ontvangst is vanaf 12.30 uur in de Tichelkerk in Amsterdam (Lijnbaansgracht 47-48). Om 12.45 uur spreekt Vader Alexei Uminski (rector uit Moskou en lid vna de redactie van het tijdschrift Alfa en Omega) over ‘De kerkelijke gemeenschap en de burgermaatschappij in Rusland’. Hij spreekt in het Russisch. Om 13.30 uur is het woord aan vader Stephen Platt (rector in Oxford en secretaris-generaal van de fellowship of St. alban en St. Sergius) over het thema ‘Wat is een Orthodoxe parochie?’ Hij spreekt in het Engels. Om 14.45 uur komt Sergei Chapnin (redacteur van Journal of the Moscow Patriarchate) aan het woord in het Engels en om 15.30 uur Kirill Kharatian (journalist bij Vedomosti) in het Russisch. Irna von Schippe (orthodox taalkundige en BBC-journaliste uit Londen) sluit de rij om 16.00 uur. Zij zegt iets over Vader Sergei. Om 17.00 uur is er een vesper.

’s Avonds om 20.00 uur is er vervolgens nog een culturele avond in de Noorderkerk in Amsterdam (Noordermarkt 48), waar parochianen en vrienden medewerking verlenen.