Lied van Aboutaleb

In de jongste uitgave van Oecumenisch Bulletin heeft burgemeester Aboutaleb er nog over geschreven, over de weg naar vrede. Inmiddels is er van zijn oneliners een heus kerklied verschenen. Het Nederlands Dagblad heeft het op internet gevonden. De cantorij van ‘De Drieklank’ in Almere zingt het.

In de laatste editie van het orgaan van de Raad van Kerken schrijft Aboutaleb over de Wij-samenleving. Hij sluit zijn artikel af met: ‘Wij moeten geen muren optrekken in onze samenleving, maar juist beslechten met medemenselijkheid. Dat is de weg naar vrede in de samenleving. Vrede betekent: niet verdelen, maar samen. Geen wapens, maar woorden. Geen haat, maar liefde’.

Die laatste drie tweeslagen vanaf ‘Niet verdeeld maar samen’ worden in het nieuwe kerklied zo’n vijf keer herhaald. De Drieklank zingt het in toenemende variatie van stemmen. Het lied duurt ongeveer één minuut.

De exacte tekst luidt: ‘Niet verdeeld maar samen, niet met wapens maar met woorden, niet met haat maar met liefde.’ De compositie is gemaakt door cantor-pianist Wick Gispen.

Aboutaleb gebruikte deze woorden voor de eerste keer in een toespraak die hij op 8 januari hield ter nagedachtenis van de terreuraanval op het blad Charlie Hebdo in Parijs. Gispen, verbonden aan de gemeente van het Johannescentrum in Utrecht maakte er een lied van dat op zondag 18 januari voor het eerst in een dienst werd gezongen.

Het lied is aan Aboutaleb toegestuurd, die in een reactie liet weten dat het hem goed doet ‘dat zo veel Nederlanders mijn reactie op de vreselijke gebeurtenis zo waarderen’. Verder roept hij iedereen op ‘deze aanval ten scherpste te veroordelen en ervoor te waken dat we ons niet uit elkaar laten spelen. Schouder aan schouder zullen we onze open, vrije samenleving krachtig moeten blijven verdedigen.’

Van het lied is intussen een ‘kerkliedwiki’-pagina gemaakt, waarop onder meer een pdf met de bladmuziek en een koorzetting te downloaden is. Ook is het lied daarop te horen.

Muziek:

Luister naar het lied via Youtube: