Pelgrimssimulator gestart

Sportief, casual gekleed heeft prins Bernard jr. dinsdag 31 maart de pelgrims- simulator geopend in de kapel bij het kantoor van de Raad van Kerken. Vijf individuele similatoren en een groepspedestrian hebben een plek gekregen in de voormalige orthodoxe kerk. Vanaf vandaag kan ook het algemene publiek kennismaken met het voor Nederland nieuwe fenomeen.

Prins Bernhard sprak van ‘een creatieve manier om fitness en spiritualiteit met elkaar te verbinden’. Hij nam er ruim de tijd voor, dinsdag om kennis te nemen van de mogelijkheden. Na een wandeling van twintig minuten ging hij bijna een uur in gesprek met enkele leden van de werkgroep Vieren. Het is de bedoeling dat de neerslag van dit gesprek binnenkort op deze site verschijnt.

Het idee voor een pelgrimssimulator is afkomstig van Gerrit Oostinga die als stagiaire bij de Raad van Kerken werkzaam is. Tijdens een jaar van trekken en reizen maakte hij in het buitenland kennis met virtuele wandelingen. ‘In feite ging het om apparaten met het mechaniek uit sportscholen die in de context van entertainment worden ingezet. Je plaatst de toestellen in een digitale gesimuleerde omgeving en suggereert daarmee een strandwandeling of een stadstoer. Voor de Raad van Kerken hebben we dezelfde techniek gebruikt, en deze in de context geplaatst van een pelgrimage naar Compostella, naar Jeruzalem en naar Dokkum’.

De Raad van Kerken heeft het thema Pelgrimage van gerechtigheid en vrede overgenomen van de Wereldraad van Kerken. De internationale koepel vraagt kerken in diverse landen om het thema pelgrimage centraal te stellen als sleutelbegrip voor het werk in de periode tot 2021. ‘We staan voor het probleem dat de Nederlandse kerken slechts ten dele een traditie hebben ontwikkeld van bedevaartstochten. We hebben daarom gezocht naar een mogelijkheid om de ervaringen breder uit te bouwen en we denken met de simulatoren tegemoet te komen aan deze wens’, aldus projectleider Gerrit Wester.

Er zijn vijf individuele loopbanden geplaatst in de kapel van de Raad. De loopband volgt qua hellingsvlak het laatste stuk van de route die de pelgrim aflegt naar een van de steden Compostella, Jeruzalem of Dokkum. Op een monitor kan men precies de route volgen.

Misschien nog wel meer opmerkelijk is de zogenaamde groepspedestrian. ‘Een van de kritiekpunten op de pelgrimage is de gedachte dat je alleen op weg bent. Dat is een verkeerd idee. Juist tijdens een bedevaartstocht ben je aangewezen op elkaar als tochtgenoten. We wilden daarom ook een collectieve ervaring in de kapel plaatsen’. Er is uiteindelijk gebruik gemaakt van een afgeschreven loopband uit een fitnesscentrum, die door een motor in beweging wordt gebracht en waar een film meeloopt op de wanden, zodat het lijkt alsof je door een landschap loopt. ‘we hebben gekozen voor de huur van een bestaande film van Compostella, waar je de musjes direct naast je op het filmdoek ziet springen’, aldus de initiatiefnemers. De collectieve band is niet instelbaar op hoogteverschillen, ‘maar de ervaring van de omgeving is op zich al uniek’, meent de organisatie. Wie het looptempo niet kan volhouden, laat zich na achteren rollen en komt aan het einde van de band simpelweg weer in de ruimte van de kapel.

Mensen of groepen die gebruik willen maken van de pelgrimssimulator kunnen vanaf vandaag terecht bij de Koningin Wilhelminalaan 5 te Amersfoort. Een ieder wordt geadviseerd om zich vooraf op te geven, omdat er op de simulatoren plaats is voor 25 personen. Bezoekers van werkgroepen en beraadgroepen van de Raad hebben voorrang bij het gebruik. Kaartjes kosten 2 euro per uur. De films omvatten een dagtocht van acht uur, dus wie een dag lang loopt, raakt wel vermoeid, maar qua beelden zal men zich niet vervelen.

Eventueel kan de simulatorervarimg worden gekoppeld aan een vredesroute bij Kamp Amersfoort of een gerechtigheidsmars door de binnenstad waarbij stil gestaan wordt op plaatsen van gerechtigheid. Het bureau van de Raad levert de kaarten gratis aanvullend op een boeking.

Hieronder is een rooster opgenomen, waarop de beschikbare tijden zichtbaar zijn. De stand van zaken wordt wekelijks bijgewerkt. Boekingen kunnen alleen per mail worden gedaan (rvk@raadvankerken.nl). Men krijgt een bevestiging indien de boeking kan worden gehonoreerd. Vanwege de beperkte bezetting op het bureau zijn er geen boekingen mogelijk in het weekend.

Boekingen  9.00 10.00 11.00 12.00 13.00 14.00 15.00 16.00
woensdag 1 april bezet bezet bezet bezet bezet bezet bezet bezet
donderdag 2 april bezet bezet bezet bezet bezet bezet bezet bezet
vrijdag 3 april gesloten gesloten gesloten gesloten gesloten gesloten gesloten gesloten