Gebedsweek in India

Eén van de mooie ervaringen tijdens de Week van Gebed om Eenheid is, dat het gebed niet alleen in Nederland wordt uitgesproken, maar ook in andere landen. Dr. Archibald van Wieringen, lid van de beraadgroep Samenlevingsvragen, was tijdens de wereldwijde gebedsweek voor de eenheid van de christenen in India. Hij stuurde het bureau een bericht over zijn ervaringen.Hij schrijft:

‘Van de ene kant zijn oecumenische betrekking in India al heel oud. Zo werken alle Syrische riten (Syro-Malabar, Syro-Malankara, Syrisch-Orthodox) al jaren samen in het St Ephrem Ecumenical Research Institute (SEERI) in Kottayam, Kerala. Van de andere kant zijn oecumenische gebedsviering een relatief recent verschijnsel.

Vanuit de Katholieke kerk werd in Mysore, de stad waar ik verbleef, voor elke week dag, 8 dagen lang, een gebedsviering rond het jaarthema van Joh 4 georganiseerd in telkens een andere deelnemende kerk.

Op 21 januari was ik aanwezig bij de avondgebedsviering. Zo’n kleine 100 mensen woonden de viering bij en baden mee. De viering begon met een watersymbool, waarna de voorgangers een gezamenlijk licht ontstaken. Vervolgens waren er gebeden, Bijbellezingen, een preek, gaven en voorbeden, Onze Vader en een afsluitend gebed met zegen.

De bisschop van Mysore, Mgr. Thomas Vazhapilly, was speciaal voor deze viering aanwezig om de waarde van de oecumene te onderstrepen. Namens de Church of South India (CSI) ging dominee Osmand Shiri mee voor’.

Natuurlijk werden er ook foto’s genomen. Enkele daarvan zijn hier opgenomen. Op de tweede foto Archibald zelf in beeld die als gast bij de liturgie werd betrokken.