Solidair bedreigde gelovigen

Op talloze plaatsen in Nederland organiseren de kerken diensten en bijeenkomsten in solidariteit met vervolgde en vermoorde gelovigen. De kerken in Gouda zijn daarvan een voorbeeld.

Op donderdag 13 november wordt er in de Christelijke Gereformeerde Kerk aan de Hoge Gouwe 141 een interreligieuze gebedsdienst gehouden voor vervolgde en vermoorde gelovigen in het Midden-Oosten. Het gebedsmoment begint om 19.00 uur. De Raad van Kerken Gouda e.o. organiseert deze bijeenkomst met de Goudse geloofsgemeenschappen en nodigt een ieder uit hier aan deel te nemen.

Dick Vrijburg, voorzitter Raad van Kerken Gouda over de gebedsdienst: ‘Het trieste nieuws en de realiteit van elke dag in de wereld maakt veel los bij mensen. Gezamenlijk willen we een geluid van gebed late horen tegen het geweld en voor de vrede. We voelen ons verbonden met mensen in geloof van goede wil. Bid jij met ons mee?’
Met voorgangers was ook de afspraak gemaakt dat men op alle bijeenkomsten van zondag 9 november ieder op eigen manier en eigen plaats aandacht aan de situatie zou besteden. Er is een gebed uitgegaan, dat als voorbeeld kon worden gebruikt. We drukken het hieronder af:

Vandaag in Gouda voelen wij ons in het bijzonder verbonden, want wij bidden gezamenlijk voor alle mensen die hun leven niet zeker zijn in de gebieden waar de strijders van IS de overhand hebben. We bidden voor moslims, christenen, Jezidi’s, Koerden en alle bevolkingsgroepen die op de vlucht geslagen zijn. We bidden voor al die mensen die met eigen ogen gezien en uit de eerste hand gehoord hebben, welke slachtpartijen er zijn aangericht onder iedereen die zich niet wilde bekeren tot de meeste radicale versie  van de islam. We bidden voor alle mensen die achterbleven, de ouderen, de vrouwen, de meisjes, de kinderen, die als werkslaaf of seksslavin behandeld en gemarteld worden. We bidden voor alle mensen hier in Nederland die langer of korter geleden hier naar toe gekomen zijn en al zo lang  24 uur per dag in spanning zitten over hun familie in Irak of Syrië. Zij zijn vaak de wanhoop nabij. Heer, ontferm U over hen.

De landelijke Raad van Kerken verleent medewerking aan de kerkdienst waartoe de EO/IKON/ZvK het initiatief heeft genomen op zondag 16 november, vanaf 9.00 uur in de Dominicanerkerk in Zwolle.