Pelgrimage Duitse kerk

Net zoals de Nederlandse kerken hebben de Duitse kerken het idee van een pelgrimage opgepakt, nadat de Wereldraad van Kerken het onderwerp als leidend motief voor de kerken heeft aangereikt in de periode van 2014 tot 2021. De Duitse kerken zijn onlangs naar buiten gekomen met het initiatief van een ‘klimaat-pelgrimage’ die gaat vanuit Duitsland naar Parijs.

In de Franse lichtstad zal in december 2015 de volgende Klimaattop van de Verenigde Naties plaatsvinden. De pelgrimage begint in Flensburg met een kerkdienst op 13 september 2015. De route voert dwars door Duitsland richting Frankrijk en heeft een lengte van 1470 kilometer. De ‘finish’ is in Parijs op 15 december. Ook daar vindt een viering plaats en een demonstrie bij de locatie van de klimaattop. De pelgrimage wordt verdeeld in 11 etappes van een week. Deelnemers lopen steeds vier tot vijf dagen achter elkaar zo’n 25 kilometer, om dan vervolgens telkens twee tot drie dagen rust, gekoppeld aan acties of workshops op de locatie waar men zich dan bevindt. Men kan de hele tocht meelopen, of een enkele etappe. Ook mensen uit Nederland zijn hartelijk welkom.

Halverwege de pelgrimage wordt door het Europees Ecologisch Netwerk van de CEC/CCEE een werkconferentie over de klimaatonderhandelingen gehouden in Villigst (12-14 Oktober). Binnen de EKD is een Projektstelle Pilgerweg gevormd om de activiteiten rond de Pelgrimage van Gerechtigheid en Vrede binnen de Duitse kerken te stimuleren en coördineren. Deze Duitse taakgroep organiseert in nauwe samenwerking met de CEC/CCEE en de WCC deze klimaat pelgrimage.

In Nederland is een taakgroep gevormd die zich in het algemeen richt op het coördineren en initiëren van allerlei acties die rond de pelgrimage aan de orde zijn. Het accent ligt daarbij op gerechtigheid en vrede.

Foto: De route Flensburg naar Parijs.