Tocht 010=1

Het is een naam met de nodige woordspelingen: ‘nul-één-nul is één’. Op donderdag 30 oktober wordt in Rotterdam de  010 = 1 tocht georganiseerd. Met deze tocht wordt uitgedragen dat alle Rotterdammers, ondanks verschillen in afkomst, religie en politieke overtuiging toch samen één zijn.

Om 17.00 uur zijn alle Rotterdammers uitgenodigd om zich te verzamelen bij het Binnenrotteplein (Meentzijde). Daarna loopt men gezamenlijk een stuk door de stad en eindigt men bij het stadhuis aan de Coolsingel. Daar zal aan burgemeester Aboutaleb een verklaring aangeboden worden waarin  aangegeven wordt hoe belangrijk het is om alle Rotterdammers bij elkaar te houden.

Het initiatief werd deze week in de Beraadgroep Samenlevingsvragen van de Raad van Kerken naar voren gebracht en ook in het Caïro-overleg; een interreligieus samenwerkingsverband waar de Raad van Kerken onderdeel van is. Deze tocht sluit dan ook goed aan bij de studiemiddag ‘Verlegenheid van religies’ die eind augustus werd georganiseerd door het Caïro-overleg. Met deze verlegenheid werd bedoeld dat er groepen zijn die extremistisch zijn en die zich op religie beroepen. Deze studiemiddag was niet bedoeld om het eigen nest te bevuilen of je te schamen voor je religie, maar kritisch te blijven en actief te vragen: ‘Wat kunnen wij zelf doen om te laten zien dat het beroep op religie misplaatst is?’

Het initiatief voor de Rotterdamse tocht komt van het Convent der Kerken, PKN-Rotterdam, Joodse Kerkgenootschappen Rotterdam, Platform Levensbeschouwelijke en Religieuze Organisaties Rotterdam & SPIOR.  Ook de meest uiteenlopende lokale politieke partijen onderschrijven het belang en hebben toegezegd mee te zullen lopen met de tocht.