Vrede is toekomst

Mgr. Joris Vercammen en dr. Olav Fykse Tveit waren beiden aanwezig bij de internationale dialoog in Antwerpen, die door St. Egidio daar was georganiseerd onder het thema ‘#PEACEISTHEFUTURE’. De bijeenkomst vond plaats precies honderd jaar na het begin van de Eerste Wereldoorlog, waar onze zuiderburen zwaar van te lijden hebben gehad.
Het driedaagse evenement duurde van 7 tot 9 september en bracht internationale vertegenwoordigers van alle wereldreligies samen.

Sinds 27 oktober 1986, toen paus Johannes Paulus I voor het eerst een vredesboodschap lanceerde in Assisi, wordt de driedaagse ontmoeting elk jaar door de lekenorganisatie Sant’Egidio in een andere stad georganiseerd. Vorig jaar was Rome de gaststad. Dit jaar was dat Antwerpen, naar aanleiding van de herdenking van  100 jaar ‘Groote Oorlog’.

Er waren onder meer 300 prominente vertegenwoordigers van de grote wereldreligies, politici, zakenlui en mensen uit de wereld van cultuur en media. Het evenement startte zondag met een eucharistieviering in de kathedraal van Antwerpen, die ook op televisie was te zien. Na de middag was er een academische zitting in de Stadsschouwburg in aanwezigheid van Europees president Herman Van Rompuy. De volgende dagen werden er meer dan dertig rondetafelgesprekken gevoerd, waar iedereen die dat wilde, bij kon zijn. Dinsdagnamiddag werd het evenement afgerond met een gebed voor vrede in verschillende kerken, synagogen, moskeeën en andere gebedshuizen in de stad. Om 19 uur was er een slotmoment op de Grote Markt.

Parallel aan de bijeenkomst was er een jongerenmanifestatie, waar 2000 jongeren aan hebben deelgenomen.