Voetsporen van vrede

Kerken geven op verschillende manieren invulling aan de vredeszondag en de vredesweek. Vanuit Spijkenisse kregen we een initiatief onder ogen wat inhoudelijk aansluit bij het thema pelgrimage dat is aangereikt door de Wereldraad van Kerken voor de periode 2014 tot 2021. In Spijkenisse werken ze met het thema ‘Voetsporen van vrede’.  Het programma wil laten zien, dat vrede niet vanzelfsprekend is, aldus ds. Marloes Meijer, één van de plaatselijke pastores.

Het nieuws over de grote oorlogen overal ter wereld, kan je soms lam slaan. Dat geldt ook voor de oorlogen en ruzies waar je direct mee te maken hebt in je directe omgeving. Soms voel je je machteloos. Als kerken willen we de hoop levend houden, samen met anderen, vertelt de kerk in een persbericht.

Het bericht vervolgt: ‘Als gelovige mensen willen we de wereld niet los van God zien. We geloven dat God doorwerkt tussen mensen en dat hij ons op het juiste spoor zet. Het spoor van vrede (sjalom). Daarom willen we op vredeszondag op weg gaan op dit spoor. Niet om antwoorden te geven, maar om open te staan voor elkaar en de wereld om ons heen. Zo willen we Gods voetsporen volgen en tegelijk onze eigen voetsporen achterlaten. Een ieder is welkom om mee te gaan’.

De gemeente begint om 12 uur vanuit de kerk van Hekelingen met een wandeling door de stad. Onderweg luncht men met elkaar, om daarna de vrede te vieren op het plein bij de oude Dorpskerk .

Na een gezamenlijke opening is er een keuzeprogramma rondom het thema ‘voetsporen van vrede’. Een legerpredikant vertelt over haar ervaringen, een rechercheur geeft inzicht in zijn manieren van spoorzoeken. Wie durft kan op blote voeten ontdekken hoe vrede voelt aan je tenen. Dat is een wandeling over allerlei ondergronden: zand, houtsnippers, gras en modder. Het is ook mogelijk een praatje te maken met andere aanwezigen of een kaarsje aan te steken. Na een gezamenlijke afsluiting gaat ieder zijns weegs.

Motivatie

Normaalgesproken heeft elke (wijk)kerk een eigen aftrap van het seizoen in Spijkenisse. Afgelopen jaar ontstond in de Raad van Kerken het idee om hierin gezamenlijk op te trekken. Omdat de kerken elkaar rond vredeszondag altijd al troffen, was de datum snel gekozen…

Al langer werd deze oecumenische zondag aan kanselruil gedaan en werd het thema vrede belicht. Dat was waardevol, maar gemeenteleden leerden alleen een andere voorganger kennen en vice versa.  De organisatie wilde graag dat gemeenteleden ook elkaar ontmoeten en zelf actief met het thema bezig zouden gaan. Bovendien is vrede niet iets dat je alleen in de kerk kunt maken. Dat moet de wereld in. Daarom besloot men een activiteit buiten de kerkmuren te doen. Met ‘Voetsporen van vrede’ willen de initiatiefnemers laten zien dat ze het thema ‘vrede’ een warm hart toedragen en willen ze met één stem naar buiten treden.

Pelgrimage

Het thema van de pelgrimage komt overigens ook verder op in het jaar in Spijkenisse terug. Wie de website bezoekt vindt onder meer het volgende. We geven het door bij wijze van suggestie / spiegel voor andere plaatsen.

Pelgrimeren, onderweg zijn naar een heilige plek.
Onderweg zijn en tot de ontdekking komen wat belangrijk is in jouw leven.
Onderweg zijn en zicht krijgen op jouw weg in het leven.
Onderweg zijn en nieuwe inspiratie op doen.
Maar ja, het is niet iedereen gegeven om een aantal weken vrij te zijn om te pelgrimeren. En sommige mensen hebben fysieke beperkingen waardoor ze niet op pelgrimstocht kunnen gaan.
Toch is er bij veel mensen de behoefte om eens even uit de waan van …..alle dag te stappen. Stil staan bij dat wat in het leven belangrijk is of kan worden.
Daarom bieden we dit jaar een andere vorm van pelgrimeren aan: innerlijke pelgrimage.
Een paar maanden onderweg zijn aan de hand van verschillende opdrachten die je in je eigen omgeving en op je eigen tijd kunt uitvoeren.
Om uit te komen bij een heilige plek: God in jou.
Ieder pelgrimeert op eigen tijd en op eigen wijze, maar wel in gezamenlijkheid met anderen die ook pelgrimeren. Het feit dat je niet alleen je weg gaat helpt om het vol te houden op je weg.
We zullen een aantal gezamenlijke momenten hebben, maar verder gaat ieder dus een eigen pelgrimsweg.
Gidsen op deze weg zijn Marloes en Gera.
De bedoeling is dat je met een persoonlijke vraag op pelgrimsreis gaat. Marloes en Gera zullen aan de hand van je “reiservaringen” telkens nieuwe opdrachten geven voor het volgende stuk van je reisweg.
Deze pelgrimsreis vraagt wel om reisverslagen. Want ook al maak je fysiek niet veel kilometers, de bedoeling is wel dat je kilometers gaat schrijven. Schrijven helpt je nl. om bewust bezig te zijn met je weg en om de opgedane ervaringen te verwoorden.
Per week verwachten we minimaal gemiddeld twee uur inzet, meer mag natuurlijk altijd.
Tijdens de introductiedag zullen we een aantal handvaten geven voor je pelgrimage.
Deze introductiedag is op zaterdag 4 oktober van 11.00 tot uiterlijk 16.00 uur.
We willen deze innerlijke pelgrimage afsluiten op zaterdag 28 maart

Zie ook:  www.dorsvloer.nl