Kathedraal in steigers

De St. Patrick’s Cathedral in New York wordt gerestaureerd. Er is 175 miljoen dollar nodig om de gezichtsbepalende kerk van de Rooms-Katholieken goed onder handen te nemen. Bouwvakkers nemen zowel het exterieur als het interieur onder handen.

Wie de kerk in deze tijd bezoekt, komt al gauw de steigers tegen die de bouwlieden in staat stellen om de nok van het dak te bereiken. Suppoosten leggen uit wat er zoal moet gebeuren. Het kost 200 dollar om slechts één van de 9335 orgelpijpen schoon te maken. Er is 500 dollar nodig om een vierkante meter steen schoon te maken. Het kost 1500 dollar om een zogenaamde ‘Dutchman’ op de stenen facade te reinigen. Er is 5000 dollar nodig om het beschermende glas voor de glas-in-lood-ramen te vervangen. Een compleet glas-in-lood-raam herstellen kost 25.000 dollar. En het herstel van één van de twee grote bronzen deuren vraagt een investering van 100.000 dollar.

Er komen jaarlijks 5,5 miljoen toeristen naar St. Patrick’s Cathedral. Het gebouw is in 1860 gebouwd op initiatief van aartsbisschop Hughes. Buiten op de steigers zijn grote platen aangebracht van diverse heiligen. Onder hen de heilige Elizabeth Ann Seton; zij was de eerste in Amerika geboren vrouw die heilig is verklaard. Eén van haar verdiensten is de oprichting van de Zusters van Barmhartigheid.

Foto’s:
1. Een bouwvakker voert reparaties uit
2. De heilige Elizabeht Ann Seton buiten op een pilaar voor de kerk
3. Het liturgieboek in de St. Patrick’s Cathedral verwijzend naar de eenheid van het geloof
4. Overzicht van de vele stellages in de kerk