Oneliners bij prikkeldraad

Plaats een cartoon en vraag lezers om er een bijschrift bij te verzinnen. The Leadership Journal uit de Verenigde Staten plaatste de tekening die hierbij is afgebeeld en kreeg vele reacties. Het gaf een aardig beeld van hoe mensen uit den lande naar een haperende oecumene kijken. Ze dachten vooral aan praktische problemen. We noemen er een paar.

Het missie-statement ‘Heb God lief en heb je naaste lief’ is ‘work in progress’.

‘Bekijk het van de zonnige kant: de kerk is tenminste niet in tweeën gebroken’.

‘Vrienden van de bruidegom of vrienden van de bruid?’

‘Ga je gang, geniet van de koffie. De toiletten zijn aan de andere kant’.

‘Het enige dat nog erger is dan een kerk die zich opsplitst is een kerk waarin geen van de partijen geld genoeg heeft om een eigen kerkgebouw aan te schaffen’

En aanvullingen van enkele jongeren die bij het bureau van de Raad op bezoek waren:

Oh, een plaatje uit de tweede wereldoorlog’

‘Zie je wel, allemaal oudere mensen’

‘Kijk, de mensen letten meer op elkaar dan op datgene wat er voor in de kerk gebeurt’

‘Misschien toch tijd om eens over oecumene na te denken’