Meer dan Satu Darah

De laatste tijd zijn de Molukkers alleen in beeld als het gaat over de Satu Darah. De motorclub zoekt zoveel als verbondenheid. Daar waar men in het rood gekleed gaat is het de kleur van de oorlog. Maar er is veel meer over de Molukkers te zeggen.

Ds. Verry Patty was één van de twee sprekers die zaterdag 7 juni bij Opwekking aan het woord kwamen. Veelkleurig getuigen, waar de Raad van Kerken in participeert, bracht voor de vijfde keer een viering waarin de kleur van de continenten doorklonk. Dit keer was Indonesië aan de beurt. Verry Patty schilderde de geschiedenis die de Molukkers eerst in de gordel van smaragd en later in Nederland meemaakten. Hij pleitte voor een houding met drie w’s. Niet de w’s van werkloosheid en werk, maar van wait (wachten), watch (kijken) en wonder (verbazen). Een houding vanuit het evangelie waarin verzoening een heelwording een rol spelen.

Paul Thé, voorzitter van de Indonesisch-Nederlandse Christelijke Kerk (GKIN) kwam ook aan het woord. Hij ging in op het beleid van zijn kerken. Men streeft er naar voor iedere regio een kerkgebouw te hebben en is verder gericht op gemeenteopbouw, jongerenwerk en churchplanting.

Natuurlijk was er ook muziek in de tent waar zo’n 200 mensen een plek hadden gevonden. Het waren ingetogen, meeslepende tonen, waarin soms de Nederlandse tekst parallel aan het Bahasa liet zien, dat Indonesië en Nederland een gezamenlijke geschiedenis hebben. Ria Schuitert van het Leger des Heils op Walcheren (binnenkort Kennemerland) en verbonden met de werkgroep Vieren van de Raad van Kerken, sprak verbindende tekst bij de ontmoeting in Biddinghuizen.

Wie verder het terrein opging, kwam een keur aan organisaties tegen. De EA/EZA, partner in Veelkleurig Getuigen en partner van de Raad van Kerken in het kader van de Week van Gebed, had een passende actie bedacht om de week van gebed voor 2015 onder de aandacht te brengen. Het thema ‘Dorst’, waarover binnenkort meer naar buiten zal worden gebracht, had de medewerkers geïnspireerd tot het laten klaarmaken van enkele duizenden flesjes water, waarop het thema en de bijbeltekst uit Johannes 4 waren afgedrukt, compleet met de datum wanneer de week in 2015 wordt gehouden. Chemin Neuf, waar de week van gebed al enkele keren landelijk is gestart, was aanwezig met een stand. En tientallen andere organisaties.

Zoals ieder jaar zijn er ook dit jaar weer zo’n 20.000 mensen die het pinksterweekend bij Opwekking in een tent of caravan doorbrengen. Ze maken ’s ochtends een fietstocht, bezoeken ’s middags een massameeting, koken bij de tent en maken ’s avonds deel uit van het avondprogramma. De ontmoetingen in de grote tent, waar vele duizenden mensen in kunnen en die op de beeldschermen kunnen worden gevolgd, worden ingevuld door evangelische sprekers. Als Veelkleurig Getuigen in de wereldtent bijeen komt houdt David Pawson een seminar in de samenkomsttent. ‘U kunt hem misschien niet’, legt iemand uit, ‘maar  hij is in evangelische kringen heel erg beroemd’. ’s Ochtends was Hans Maat in de grote tent aan het woord. Hij werkt als directeur van het Evangelisch Werkverband binnen de PKN.

Een interview met hem in het magazine dat onder de conferentiegangers verspreid wordt, laat zien dat hij een eigen accent inbrengt. Maat vertelt bijvoorbeeld van een bezoek aan een restaurant. ‘Opeens vroeg de serveerster: ‘Gelooft u in God?’ ‘Ja, héél erg’, antwoordde ik, want deze vraag had ik niet verwacht. Terwijl de serveerster de machine aanzette hoorde ik de stem van Jezus, die zei: ‘Bid voor haar, leg haar de handen op en zegen haar in mijn Naam’. Ik had nog nooit iemand de handen opgelegd, zeker niet een serveerster in een druk restaurant, met een rij klanten achter mij. Toen ik haar aanraakte, lachte en huilde zij en wist ik instinctief dat dit het werk van Gods Geest was. Zij kwam onmiddellijk tot geloof, hoewel ze geen enkele ervaring met de kerk en met Jezus Christus had’.

Foto:
1. De Molukse band met links Verry Patty
2. Twee bezoekers vullen een gedachte toe aan ‘Geloven is’
3. De samenkomsttent
4. Steven Mudde van de EA/EZA laat het flesje met het nieuwe thema voor de week van gebed zien
5. De bezoekers van de ontmoeting rond Indonesië verlaten de internationale tent
6. Even een kopje koffie, voor de tent van Family 7, links de directeur Dolf van der Vegte