Pelgrimages in paasnacht

Het idee van de pelgrimage, zoals het door de Wereldraad is aangereikt als thema voor de komende jaren, krijgt op diverse plaatsen juist met Pasen een concrete invulling. We geven twee voorbeelden: Haarlem en Amersfoort. Beide plaatsen kennen een pelgrimage in de paasnacht.

De kerken in Haarlem en Heemstede houden een paaspelgrimage onder het thema ‘lichter worden’. Mensen die dat willen lopen de hele nacht door om stil te staan bij zichzelf. Ze lopen door tot ze samen het licht van de paasmorgen zien doorbreken. De pelgrimage wordt georganiseerd door jongeren tussen de 17 en 30 jaar. De loop begint om tien uur ’s avonds in de Grote of St. Bavokerk en voert langs drie kerken in Haarlem om te eindigen met een paasontbijt even na zonsopgang in de Oosterkerk aan de Zomerkade.

De kerk rond het Brandpunt in Amersfoort houdt een inspirerende paasnacht-wandeling van het Brandpunt naar De Glind. Na afloop van de Paaswake laat men het licht, dat met de Paaswake binnenstroomt, verder gaan. De gemeente gaat op pad en deelt het licht met de mensen in de Glind. De jongeren en ouderen in de Glind waken de hele Paasnacht. De twee groepen ontmoeten elkaar bij het paasvuur. Men deelt het licht, luistert naar elkaars verhalen en wisselt paasgroeten uit. De route die men loopt is ongeveer 15 kilometer. Onderweg worden er korte momenten van rust en bezinning gehouden. De verwachte aankomst bij De Glind is twee uur ’s nachts. Een uur later vertrekt men huiswaarts.

Foto: Paaspelgrimage uit Blaricum (archieffoto internet)