Kapel weer sober

Het zal voor regelmatige gasten bij de Raad van Kerken wennen zijn. De kapel in het pand heeft niet langer een orthodoxe aankleding, maar is weer teruggebracht naar de katholieke staat. Na ongeveer tien jaar dienst te hebben gedaan als kerk voor de orthodoxe parochie  Amersfoort heeft de orthodoxe gemeenschap inmiddels een groter pand betrokken. De rector protopresbyter Stephan Bakker, ook lid van de raad van kerken, heeft de gewijde en vertrouwde kleden, iconen en andere voorwerpen meegenomen naar een kerk enkele honderden meters verder op in Amersfoort.

De orthodoxe gemeenschap heeft de St. Henricuskerk overgenomen in de Matthias Withoosstraat 34 in Amersfoort. Men krijgt daar de beschikking over een ruime kerk, een parochiezaal, een kanselarij, een spreekkamer, een vergaderzaal, een kantoorruimte, een bibliotheek, een priesterwoning, een tuin; kortom: ieder vergelijk gaat mank met de compactheid van de Koningin Wilhelminalaan. En dat op slechts vijf minuten van het station. De kerk is herdoopt tot Sint Corneliuskerk.

De kapel bij de Raad van Kerken heeft al diverse gezichten gehad. Ooit stonden er koorbanken en deed het interieur denken aan de inrichting van een protestantse kerk. Wie op dit moment de ruimte betreedt herkent links een klein spreekgestoelte, centraal in de ruimte staat het altaar en bij de deur valt het bakje met wijwater weer op. Het zal wennen zijn voor al die gasten die gehecht waren aan een liturgisch moment in de orthodoxe kapel. Gelukkig is de geur van wierook blijven hangen en valt het licht nog steeds in diverse kleuren naar binnen via de gebrandschilderde ramen.

Foto: Stephan Bakker is bezigmet diverse vrijwilligers om de kapel te ontmantelen.