Filmpje gebedsweek

In het kader van de Week van Gebed die op 19 januari 2014 begint, hebben de kerken in Zoetermeer meegewerkt aan een introductiefilmpje van vier minuten. Klik om het filmpje te zien en te horen: http://www.youtube.com/watch?v=wmA-nAkjtSU

In Zoetermeer werken drie gemeenten samen: de Rooms-Katholieke Kerk, de Protestantse Kerk in Nederland en een Baptistengemeente. De verschillende voorgangers vertellen kort de ervaringen. ‘Als je samen gaat bidden, merk je dat de een niet beter is dan de ander. Dan ben je samen één’, aldus Douwe Visser, voorganger van de Baptisten. ‘Als gereformeerde jongen ben ik opgegroeid met verschillen’, zegt ds. Dick Sonneveld, voorganger van de Regenboogwijk, ‘We ontdekken hier dat we samen bidden tot God. We hebben daarin geen onderlinge verschillen.

De samenwerking in Zoetermeer verloopt redelijk vanzelfsprekend. Dat komt ook omdat men als verschillende kerken gebruik maakt van hetzelfde kerkgebouw. ‘Vijftig jaar geleden, toen ik geboren werd, deden we geen boodschappen in elkaars winkel. Nu komen we samen in de Wijngaard en mogen we samen bidden’, vat gebedsleider Matthé Vermeulen van de rooms-katholieke parochie de ontwikkelingen samen.

De kerken in Zoetermeer kennen gezamenlijk gebedswerk. Twee leden vertellen hoe zo’n gebedsochtend opgezet is. ‘We zitten met elkaar in een kleine kring. Met een kaars in het midden. We zingen eerst een lied. En dan bidden we van buiten naar binnen. Dat wil zeggen: We starten met bidden voor de wereld. Wat er speelt, wat er in het nieuws is en dan komt het langzaam dichterbij. En uiteindelijk noemen we de namen die we in ons hart hebben’.

De film laat aan het eind divers materiaal zien wat kan worden ingezet in de Week van Gebed. Wilt u nog materiaal bestellen? Kijk op onze website, onderdeel ‘vieren’ (gele balk) en loop het materiaal langs. Of bestel rechtstreeks via rvk@raadvankerken.nl

Foto: ds. Dick Sonneveld