Vreemdelingen in huis

In november zijn er tal van initiatieven rond vluchtelingen en asielzoekers. Onder andere is er het initiatief van het netwerk Time to Turn.

Dit christelijke jongerennetwerk Time to Turn gaat onderdak verlenen aan vreemdelingen. Haar jaarlijkse Bezielingsfestival staat dit jaar in het teken van gastvrijheid voor illegale asielzoekers. De jongeren zullen daarom tijdens het festivalweekend, van 8 t/m 10 november, vreemdelingen in hun huis opnemen.

Dit jaar voert Time to Turn met haar campagne Grenzeloos actie voor een ruimhartigere behandeling van ongedocumenteerde (‘illegale’) migranten. Het Bezielingsfestival, dat plaats vindt in de Pnielkerk in Utrecht, staat met het thema Gastvrijheid ook in het teken van deze campagne. Om gastvrijheid in de praktijk te brengen, zullen Time to Turn’ers die in Utrecht wonen onderdak verlenen aan vreemdelingen. Bovendien zullen de jongeren beschuit met muisjes uitdelen in Utrecht, om de “geboorte” van nieuwe inwoners van Nederland te vieren en zo vreemdelingen in Nederland te verwelkomen.

Tijdens het festival zal ook Karel Smouter komen spreken, die onder meer bekend is van zijn inzet voor de Vluchtkerk. Ook zal er tijdens het weekend aandacht zijn voor andere thema’s waar Time to Turn zich mee bezighoudt, zoals duurzaamheid en eerlijke handel, en is er ruimte voor feest en gezelligheid. Zo zijn er workshops over Dumpster Diving, wordt er een lezing gehouden over Gods economie door journalist Frank Mulder en is er een Plastic Soup Party.

Voor het volledige programma en aanmelding kunnen belangstellenden kijken op