Migranten zoeken dak

Huisvestingsvraagstukken staan nog steeds op de eerste plaats voor veel migrantenkerken. Dat blijkt uit het jaarverslag van de SKIN-kerken uit Rotterdam.

De situaties zijn verschillend, zegt het jaarverslag. Sommige kerken zoeken ruimte, andere kerken hebben ruimte te huur of hebben vragen omtrent onderhoud of vergunningen.

Van de 28 kerken die met huisvestingsvragen bij SKIN-Rotterdam aanklopten, hebben twee kerken onderdak gevonden bij andere aangesloten kerken; vier kerken hebben zelf onderdak weten te vinden; vijf kerken hebben via SKIN-Rotterdam een stabiele nieuwe locatie gevonden; vijf kerken zouden bij voorkeur een betere locatie vinden maar hebben dat nog niet gevonden; zeven kerken zoeken voor de lange termijn iets, ofwel omdat men een gebouw wil komen, ofwel omdat men voorzien in 2013 naar een nieuwe locatie te moeten verhuizen.

SKIN-Rotterdam probeert het eigen netwerk uit te bouwen. Samenwerking tussen internationale en autochtone kerken maakt het mogelijk om van elkaars ervaringen te leren. Internationale kerken hebben specifieke kennis op het gebied van culturele zaken bijvoorbeeld als het gaat om taaloverbruggingen.