Voorbede Molukken

Vanwege de overstromingen op de Indonesische eilandengroep van de Molukken is voorbede zondag in de Nederlandse kerken op zijn plaats. Die oproep doet Nonna Siahaya-Muskitta, zelf ouderling in een PKN-gemeente in Capelle aan den IJssel in een mail, die ze naar diverse kerken in Nederland heeft verstuurd.

Ze wijst op de doden die zijn gevallen door de aardverschuivingen en overstromingen op de Indonesische eilandengroep. Vooral het eiland Ambon is getroffen door zware regen.

Indoweb, een website met Indisch en Indonesisch nieuws, meldt dat er zeker tien doden zijn gevallen. Vier mensen worden vermist, aldus reddingswerkers. De dodelijke slachtoffers zijn gevonden in gehuchten die door modder- en waterstromen volledig zijn weggevaagd. Zeker 28 mensen raakten gewond en liggen  in het ziekenhuis.

In totaal zijn als gevolg van de overstromingen 870 huizen onder water; zo’n 4300 mensen zijn geëvacueerd. De honderden reddingswerkers hebben grote moeite om met geschikt materieel op de plekken des onheils te komen om mensen te helpen. Door het noodweer zijn veel wegen op Ambon vernield.

Vorig jaar rond deze tijd werd Ambon ook geteisterd door noodweer en overstromingen. Hierbij raakten 2000 gezinnen dakloos en kwamen er elf mensen om het leven. Elk jaar valt er in juli en augustus een flinke hoeveelheid neerslag. De afgelopen jaren zijn de buien heviger geworden als gevolg van de verwarming van het zeewater. Dit jaar is het water in de Bandazee circa twee graden warmer dan normaal, aldus de website.

De Evangelisch-Molukse Kerk is lid van de Raad van Kerken en heeft gezien de achtergrond een speciale band met Nederlanders en Molukkers.