Koninginnedagvogels

De Oranjekerk in Amsterdam, in het hart van de Pijp, viert de inhuldiging van de nieuwe koning op 30 april op een hele speciale manier. De kerk ontvangt in haar toren hele bijzondere gasten: de gierzwaluwen. Zij worden ook wel Koninginnedagvogels genoemd, omdat zij ieder jaar op 30 april terugkeren. De Oranjekerk grijpt de terugkeer van de vogels aan om tegelijk een speciale actie te starten voor Syrië.

Ieder jaar arriveren op of rond Koninginnedag na een reis van 7.000 km uit zuidelijk Afrika, een kleine kolonie gierzwaluwen. Zij vliegen met een kruissnelheid van 120 kilometer per uur!  Ze leven hun hele leven in de lucht, tot op zo’n 3 kilometer hoogte, ook ’s nachts als ze slapen. Tot nu toe arriveert er ieder jaar een kolonie in de Pijp die in de toren van de Oranjekerk nestelt.  In 2012 jaar waren het acht paartjes die allemaal één tot twee jongen hebben grootgebracht.

Gierzwaluwen vliegen de hele wereld over en hebben geen boodschap aan grenzen. Juist deze gasten wil de Oranjekerk op Koninginnedag als zij in Nederland terugkeren, daarom van harte welkom heten. De Oranjekerk roept mensen op geld over te maken aan de vluchtelingen van Syrië, via het girorekeningnummer: 555. De kinderen van de Oranjekerk geven het startsein voor de actie met een brief aan de nieuwe koning waarin zij hem en de nieuwe koningin attenderen op de speciale koninklijke gasten en hun boodschap van solidariteit.

De gierzwaluwen, die ook in Syrië nestelen, roepen de burgers van Amsterdam en Nederland op, bij het feest van de inhuldiging, tenminste net zoveel geld op te halen voor de Syrische vluchtelingen, als het feest kost: 7 miljoen. De kinderen van de Oranjekerk geven het startsein voor de actie met een brief aan de nieuwe koning over de koninklijke gasten in de kerktoren.

Zowel in de Pijp als in Syrië is de bevolking zeer divers samengesteld, aldus een persbericht. In de Pijp zijn mensen in staat samen te leven. De diversiteit in de Pijp is zelfs een aantrekkelijke reden voor mensen om er te willen wonen! In Syrië is dat helaas niet het geval. Met de gierzwaluwenactie wil de Oranjekerk de solidariteit van de bevolking van de Pijp en van Amsterdam met de mensen van Syrië vergroten, met name met die mensen die van huis en haard verdreven zijn en voorlopig geen zicht hebben op terugkeer.

Materiaal  en informatie rond de actie is op te vragen via de website: www.oranjekerkamsterdam.nl.