Ruimte voor Palestina

Het Uitvoerend Comité van de Wereldraad bijeen in Geneve heeft gestemd voor het volledig WCC-lidmaatschap van de Evangelisch Lutherse Kerk in Jordanië en het Heilige Land. Dat heeft de persdienst van de Wereldraad donderdag 7 maart bekendgemaakt.

De instemming komt na een periode van twee jaar van onderzoek. Gedurende deze periode zijn er bezoeken geweest aan Jeruzalem en gesprekken. ‘Onze kerk identificeert zich vergaande met de diensten van de Wereldraad’, zei bisschop dr. Munib A. Younan van de Evangelisch Lutherse Kerk. Younan refereerde daarbij aan het feit dat de Wereldraad de achterban van de lutherse kerk laat zien dat ‘hun christelijke zusters en broeders van over de hele wereld hen ondersteunen en meeleven in hun zorgen en vreugden’.

Younan zei verder: ‘In deze tijd van globalisering, verenigen we ons met de kerken over de hele wereld om instrumenten te zijn van vrede, pleitvoerders voor gerechtigheid en initiatiefnemers van dialoog’. De kerk van Younan stamt uit de negentiende eeuw en kent gemeenten in Amman, Jeruzalem, Ramallah en Bethlehem.

De  Wereldraad zet zich in voor vrede in Palestina en Israël. De oecumenische organisatie kondigde bijvoorbeeld een week over dit thema aan van 22 tot 28 september. Men spreekt over een week van advocacy en actie ter ondersteuning en ter beëindiging van ‘de illegale bezetting van Palestina’ en ‘een rechtvaardige vrede voor allen in Palestina en Israël’.

De Wereldraad telt in totaal zo’n 350 kerken en denominaties verdeeld over 110 landen met in totaal zo’n 560 miljoen leden.

Lid van de Wereldraad en aanwezig in de regio Israël en Palestina zijn:
Armeense Apostolische Kerk
Ethiopische Orthodoxe Tewahedo Kerk
Evangelische Kerk in Duitsland
Religieus Genootschap van Vrienden
Russisch-Orthodoxe Kerk
Syrisch Orthodox Patriarchaat van Antiochië en het hele Oosten

Lid van de Wereldraad en met een basis in Israël en Palestina zijn:
de Episcopale Kerk in Jeruzalem en het Midden-Oosten
De Evangelisch Lutherse Kerk in Jordanië en het Heilige Land
Het Grieks Orthodox Patriarchaat van Jeruzalem

Foto van links naar rechts: Ds.. Dr Olav Fykse Tveit, WCC algemeen secretaris; Ds. Dr Margaretha Hendriks-Ririmasse, vice-moderator WCC Central Committee; Ds. Dr Walter Altmann, moderator WCC Central Committee; Bisschop Dr Munib A. Younan; en Metropolitan Prof. Dr Gennadios van Sassima; vice-moderator WCC Central Committee, gefotografeerd na de zitting van het Uitvoerend Comité