Wapenleveranties Syrië

‘Syrië zou ons opnieuw moeten leren, dat de gretigheid waarmee beleggers investeren in wapenindustrie die altijd op zoek is naar nieuwe afzetgebieden, bloedbaden veroorzaakt’. Dat schrijft Yosé Höhne-Sparborth, namens de Basisbeweging Nederland lid van de Raad van Kerken, in een artikel voor Vredesspiraal, het blad van Kerk en Vrede.

Yosé Höhne laat in haar artikel zien dat er nogal wat wapens naar Syrië zijn gebracht. Bekend zijn de wapenleveranties van Rusland aan het regime van Assad. Maar daarnaast zijn er minstens 36 landen, waaronder 14 EU-landen, die wapens leveren aan de opstandelingen. ‘Deze burgeroorlog gewoon laten uitbranden zal dus ook tot een geweldig bloedbad leiden, met de omvang van een genocide’, aldus Höhne, ‘feiteljik is Syrië nu al een plek waar veel landen verdienen aan hun wapenleveranties’.

Er worden door Höhne diverse scenario’s besproken, maar uiteindelijk lijkt er toch amper een andere weg begaanbaar dan die der diplomatie. ‘Als er al een weg mogelijk is’, schrijft Höhne.

Op de lange lijst van landen die wapens verkopen aan Syrië staan onder meer: de VS, Irak, Libanon, Israël, Turkije, Qatar, Saoedi Arabië, Yemen, Bahrein, UK, Frankrijk, Canada, België, Duitsland, Oostenrijk, Brazilië, Portugal, Polen, Joegoslavië, Tsjechië, Bulgarije, Italië, Spanje en Argentinië. Daarnaast levert Rusland aan het regime Assad.

Foto: Werk van Rita Backhuijsen, Haags Gemeentemuseum