Nieuwe K8-deelnemers

Er zijn weer verschillende plaatsen die voor het eerst meedoen met de kerkennacht in 2013. Dat blijkt uit de voorlopige inventarisatie van de landelijke coördinatiegroep. Nog tot 15 december kunnen steden zich aanmelden. Wel is duidelijk dat er naast de steden die in 2011 hebben meegedaan weer nieuwe plaatsen kunnen worden toegevoegd aan het deelnemerspalet; Groningen en Enkhuizen zijn in ieder geval onder de steden die in of rond de nacht van 21 juni de deuren van diverse kerkgebouwen geopend hebben.

Het idee van de kerkennacht is enkele jaren geleden overgewaaid vanuit Oostenrijk en Duitsland naar Nederland. In 2011 was er voor het eerst een landelijk afgestemde kerkennacht. Afgesproken is dat het evenement tweejaarlijks landelijk wordt gestimuleerd met onder meer gezamenlijke publiciteit. De voorbereidingen voor 2013 zijn inmiddels in volle gang. Er wordt gekeken of er mogelijkheden zijn om bijvoorbeeld vanuit de landelijke afstemming een lied aan te reiken wat zou kunnen dienen als rode draad door de activiteiten op verschillende plaatsen. Binnenkort zal ook het boek verschijnen ‘Ik vond de kerk al cool’, waarin Henk de Roest de resultaten van de kerkennacht in 2011 tegen het licht houdt. Het kan nuttige wenken geven aan plaatsen waar voor het eerst een kerkennacht wordt georganiseerd en ook plaatsen met ervaring vinden er resultaten en aandachtspunten die kunnen helpen de kerkennacht verder te stroomlijnen.