Bijdrage aan Bombardement

De Raad van Kerken in Nederland heeft een bijdrage geleverd aan de film Het Bombardement, waarin Jan Smit en Roos van Erkel een rol spelen. De film is 18 december in premiere gegaan in Het Nieuwe Luxor Theater op de Kop van Zuid in Rotterdam, vanaf 20 december is de film te zien in bioscopen in heel Nederland.

Het is al weer  ruim een jaar geleden dat het bureau van de Raad van Kerken werd gebeld door een assistente bij het filmwerk. Het gesprek ging ongeveer als volgt:

Assistente: ‘We zijn aan het filmen voor Het Bombardement in Rotterdam en we hebben onvoldoende tekst’.

Medewerker Raad: ‘U bent nu verbonden met de Raad van Kerken, waarschijnlijk bent u verkeerd verbonden’.

Assistente: ‘Nee, we hebben tekst nodig. Een gebedstekst’.

Medewerker: ‘Een gebedstekst? Hoe bedoelt u?’

Assistente: ‘We nemen opnames van een man die aan een keukentafel een gebed uitspreekt, maar het gebed is tekort; het bombardement is nog gaande. We moeten meer tekst hebben’.

Medewerker: ‘Maar dan voegt u toch wat tekst toe aan het gebed’.

Assistente: ‘Hoe zouden we dat klaarspelen? Daar hebben we toch geen verstand van. Kunt u ons geen tekst voor een gebed leveren?’

Medewerker: ‘Maar een gebed uitspreken is toch niet zo moeilijk? U kent het beste de situatie waarbij de tekst moet aansluiten’.

Assistente: ‘Ja, maar u bent RAAD van de kerken, dus het is uw vak om ons met raad en advies bij te staan’.

Medewerker: ‘Ik zal even een tekst intypen en dan moet u maar zien of het past’.

De medewerker heeft vervolgens vlot een gebed getypt en dat gestuurd naar de assistente. Per kerende mail kreeg hij een antwoord, dat de mail in goede orde was ontvangen, dat de tekst zeer geschikt was en dat de Raad van Kerken bij de aftiteling zou worden genoemd. Of de assistente dat laatste heeft gedaan, is zeer de vraag. In ieder geval heeft het bureau van de Raad van Kerken geen uitnodiging gehad voor de premiere. Ook is niet duidelijk of het langere gebed in de film is gebleven of er in latere instantie toch weer uitgeknipt is. Mensen die het vervolg van dit verhaal kennen, kunnen mailen naar de rvk@raadvankerken.nl. Dan zal het bureau de ontknoping toevoegen aan deze tekst.