Tveit houdt oecumenelezing

Dr. Olav Fykse Tveit, de Noorse secretaris-generaal van de Wereldraad van Kerken, komt naar Nederland. Op 18 januari 2013 zal hij de Oecumenelezing van de Raad van Kerken verzorgen,’s middags vanaf circa 15.00 uur in de Geertekerk in Utrecht. Aansluitend is er de nieuwjaarsreceptie.

Met de Oecumenelezing van Tveit wil de Raad van Kerken de assemblee van de Wereldraad van Kerken onder de aandacht brengen die in oktober 2013 in Busan (Zuid-Korea) wordt gehouden. De assemblee is één van de grootste kerkelijke bijeenkomsten ter wereld en wordt eenmaal in de zeven jaar gehouden. De kerken stellen tijdens de assemblee belangrijke thema’s aan de orde, zoals het rapport The Church: Towards a Common Vision, waarin duidelijk wordt hoezeer de kerken elkaar op ecclesiologisch gebied zijn genaderd en het thema Just Peace. De Raad van Kerken hoopt dat met het bezoek van Tveit de raden van kerken te inspireren om de internationale thema’s zelf ook te bespreken.

Olav Fykse Tveit is op 1 januari 2010 begonnen in zijn nieuwe functie bij de Wereldraad als opvolger van de Keniaan dr. Samuel Kobia. Daarvoor was hij van 2002 tot 2009 algemeen secretaris van de Noorse Raad van Kerken en ook lid van verscheidene onderdelen van de Wereldraad. In 2009 werd hij als één van de jongste leiders van de Wereldraad gekozen, een oecumenische organisatie die 560 miljoen christenen uit 110 landen verenigt.

Tveit promoveerde in 2002 in Oslo op het thema Mutual Accountability as Ecumenical Attitude. Daarvoor studeerde hij onder andere bij prof. dr. Anton Houtepen, die hij roemde voor diens inzet voor de oecumene. In het najaar van 2013 zal Tveit zijn eerste assemblee van de Wereldraad meemaken in zijn huidige functie. Ter voorbereiding op de assemblee verscheen de afgelopen week de publicatie ‘Christian Solidarity in the Cross of Christ’, een verzameling artikelen van Olav Fykse Tveit, waarin hij toewerkt naar het thema van de assemblee: ‘God of Life: lead us to Justice and Peace’.