Jongeren, dopen, Cherso

Zo af en toe komen mensen met een tip langs het bureau van de Raad van Kerken. Dat was ook nu ook het geval. ‘Dopen is een thema bij de Raad, toch? Weten jullie hoe jonge mensen over de doop spreken?’ Er ontspon zich een gesprek waarbij niet zozeer het thema van de dooperkenning van belang bleek te zijn, maar meer de vraag op zich of je je laat dopen. Dat was trouwens ook in de gesprekken tussen de diverse kerkelijke vertegenwoordigers al wel duidelijk.

Veertig jaar geleden, toen er een eerste dooperkenning was tussen hervormd en rooms-katholiek, ging het nog over allerlei details, bijvoorbeeld over de vraag of er voldoende water is gebruikt en over de vraag of je niet te gemakkelijk overgaat tot een nooddoop. De discussie over de dooperkenning die nu werd gevoerd ging veel meer over de kern van de doop en over de mogelijkheid de doop in gedachtenis te houden. De betekenis is dus meer centraal. En dat is begrijpelijk in een context waar dopen niet meer vanzelfsprekend is in brede kringen van de bevolking.

Terug naar de vraag waar we mee begonnen: ‘Weten jullie hoe jonge mensen over de doop spreken?’ We kregen een liturgie in handen geduwd van een jongerenviering geleid door de missionaire werker van de PKN, ds.Hans vanArk en een filmpje wat tijdens een dienst was gedraaid. Het thema van de dienst was ‘Hot summer nights’ en de voorganger probeert jonge mensen voor te bereiden op een zinvolle invulling van de vakantie. Het filmpje geeft een parodie op het programma ‘Oh, oh, Cherso’ en het eindigt met een massale doop. ‘Jonge mensen hebben geen vragen bij de dooperkenning tussen kerken, die vinden ze vanzelfsprekend; het gaat hen om de vraag of mensen tot het punt komen dat ze zich laten dopen’, aldus de aandrager van het filmpje.

Enkele gelovige studenten vinden de ‘Oh Oh Cherso cast’ maar niks en besloten daarom een eigen, maar wel christelijke, versie van het programma te maken. Zo zien we hoe Jokertje, Sterretje en alle anderen stiekem eigenlijk allemaal gelovig zijn en komen we erachter waarom Sterretje altijd maar weer in het zwembad springt. Ook zien we enkele nieuwe personages als Kruisje en Thunder-Flash-Lightning.

Wil je het filmpje zelf zien? Klik hier: http://www.skindo.nl/fun-en-games/616-christelijke-parodie-op-oh-oh-cherso/

Foto: Kruisje, een parodie op de diverse spelers met bijnamen in ‘Oh, oh, Cherso’