Kerkelijke top in China

Voor het eerst in de geschiedenis komt de Wereldraad van Kerken bijeen in de volksrepubliek China. De bijeenkomst gaat over de unieke situatie van de Chinese kerken en de eucumenische relaties in de regio en wordt gehouden van 9 tot 16 juni in Shanghai en Nanjing.

De Commissie van de Kerken voor Internationale Zaken (CCIA) organiseert de bijeenkomst; de Chinese Raad van Kerken en het Nationaal Comité van de drie-zelf-beweging van de protestantse kerken in China treden op als gastheer. De Raad van Kerken in China representeert 23 miljoen leden en is de grootste raad van kerken in Azië. Ter vergelijking: de achterban van de Nederlandse Raad van Kerken is ongeveer een kwart daarvan. Ook dr. Olav Fykse Tveit, algemeen secretaris van de Wereldraad zal de bijeenkomst bijwonen.

Het grootste deel van de conferentie vindt plaats in Nanjing. Er is een seminar over ‘China begrijpen’, waarbij wordt ingegaan op diverse perspectieven van markthervormingen en ontwikkelingen van het sociale systeem, armoede en milieubeheer. China’s religies, de religieuze politiek en de kerken in China staan ook op de agenda. Dit is de 51ste ontmoeting van de CCIA. De ontmoeting is historisch, gelet op de plaats van samenkomst, zei dr. Mathews George Chunakara, directeur van de CCIA.

De ontmoeting begint in Shanghai met een zondagse eredienst in locale gemeenten, gevolgd door bezoeken aan de plaatselijke gemeenschap die representatief zijn voor het leven in stedelijk en agrarisch China. De bijeenkomst komt op een cruciaal moment in de voorbereiding van de tiende assemblee, die in 2013 in Zuid-Korea plaatsvindt.

Foto: stadsgezicht Shanghai, de stad waar in één decennium meer dan 2000 gebouwen zijn verrezen hoger dan de Domtoren.