Afrikaans ritme bij Opwekking

Met een zonnig Pinksterweekend belooft het bij Opwekking in Biddinghuizen een drukte van jewelste te worden. Op zaterdagmiddag, als de Raad van Kerken één van de participanten is in de internationale viering, worden er in totaal zo’n 60.000 mensen op het feestterrein verwacht. Vele honderden daarvan zullen de zogenaamde nazorgtent op het hoofdterrein bezoeken waar de viering plaatsvindt van Veelkleurig getuigen.

De Raad van Kerken werkt al weer drie jaar in Opwekking samen met SKIN (Samen Kerk in Nederland), de EA (Evangelische Alliantie), de EZA (Evangelische Zendingsalliantie) en de NZR (Nederlandse Zendingsraad). Ze organiseren samen een viering, waarin ze de veelkleurigheid van christelijke kerken laten zien. De viering staat steeds in het kader van een wisselend werelddeel, waarbij het de ambitie is iets van de veelkleurigheid van het christendom te laten zien.

Dit jaar staat het zuidelijk deel van Afrika centraal. Er zijn drie korte filmpjes te zien tijdens de viering. Het eerste filmpje is in full-colour en gaat over de rijkdom van Afrika; het laat de natuur zien en de diverse culturen. Het tweede filmpje is in zwart-wit en gaat over de uitdagingen van Afrika; bestrijding van aids, burgeroorlog, kindsoldaten. Het derde filmpje gaat over de kerk in Afrika en over de Afrikaanse kerk in Nederland.

Er zijn twee sprekers die ingaan op de vraag wat Afrika in Nederland brengt en omgekeerd. En vanzelfsprekend is er veel muziek, waarin een Swahili-koor voorgaat van de Eglise Evangelique uit Den Haag. Ds. Gert Noort van de NZR verzorgt de schriftlezingen. De viering begint om14.30uur op zaterdag. Geïnteresseerden krijgen het advies omstreeks14.00uur de tent op te zoeken.

In een eflits stond eerder abusievelijk dat de viering op tweede pinksterdag plaatsvindt; dat is dus onjuist; de viering is op zaterdag voorafgaand aan pinksterdzondag.