Beelden bij Pasen

‘Meer dan 400 bezoekers vanochtend in de Paasdienst. Gestage stijging kerkbezoek lijkt door te zetten’. Een citaat van de Nieuwe Kerk in Utrecht, waar de Raad van Kerken ooit een opening hield van de week van gebed.

Het is één van de vele reacties die men op Twitter kan vinden over de Pasen. In de Huffington Post, een internationale krant met nieuwsblogs, is een meer internationale collage aangegeven. Het brengt bij het onderdeel ‘cultuur’ een hele reeks foto’s van het paasfeest over de hele wereld.

In het zelfde medium een gebed bij de paasgebeurtennis van bisschop Jakes, de senior pastor van het Potters Huis in Texas, die Christus de ‘CEO van de hemel’ noemt. Een wat Amerikaanse manier van zeggen, ongetwijfeld, maar wel een manier om auhentiek respect uit te drukken.

De hoogtijdagen met Pasen vormen de afronding van een indringende periode die veertig dagen geleden inzette met de vasten. Ds. Elhorst kijkt twitterend terug op de achterliggende tijd en meldt dat de eerste chocolade-eitjes wel heel lekker smaakten. Ds. Mirjam heeft eveneens een afrondende twitter gemaakt: ‘De middag grotendeels slapend doorgebracht… Dat is het resultaat van een week alle energie geven aan bijzondere diensten’.

Een paar beelden hier:
China:

Filippijnen:

Pakistan:

Malawi;
Duitsland;
Mexico.

Als de foto’s één ding duidelijk maken, dan is het wel, dat het Paasfeest steeds sterk contextueel wordt ingekleurd. Dat is één van de thema’s die ook in de Wereldraad spelen en waar onlangs vanuit de Raad ook over gesproken werd bij Mariënburg: de noodzaak om de contextualiteit recht te doen.