Vasten vieren aan tafel

maar verfrissend inde tijd
zout op aarde zijn,
trouw aan duurzaamheid
en het zoete leven vieren:
stenen worden brood.

Vasten vieren? In de vastentijd blijven de zondagen een herinnering aan leven uit de dood.  Maar om in de sfeer van vasten te blijven kun je in de Veertigdagenkalender 2012 van ds. Joke van de Velden (PKN- Oranjekerk in Amsterdam)  recepten voor seizoenvriendelijke vastentaarten vinden. Voorbeelden zijn spruitjestaart, melk en honing-taart, knloselderijtaart en  bieslooktaart).  Niet alleen voor de zondagen dus.. (na de kerkdienst bijde koffie??)  maar ook om op andere dagen  met elkaar te delen en stil te staan bij wat vasten in deze tijd kan betekenen en dat samen vieren..

Vieren van samen Koken met bezieling: dat deden de  kloosterkoks Chiara Bots, Carolien Looman, Rangel Geerman en de kookdominee Han Wilmink met  nonnenkusjes en een Clara-koek toen  zij in februari samen kwamen in de kloosters van de Minderbroeders Franciscanen en Clarissen in Megen.

Daar wisselden we met elkaar nieuwe recepten uit  voor de veertigdagentijd die te vinden zijn op de website www.sameneerlijketen.nl.

Stuur je eigen vasten recepten  naar info@sameneerlijketen.nl. De  nieuwe webmaster  Leontien Tiddens  zal ze in overleg met de kookdominee Han uit Ommen  en kloosterkok Carolien van het Milieuklooster Stoutenburg een plekje geven!

Wil je ook leren koken met de seizoenen of  bijbelse thema’s? Kijk dan op www.stoutenburg.nl  www.bijbelsculinair.nl en op www.kloosterhuissen.nl.

Tini Brugge
Groene websites van de Raad van Kerken
www.sameneerlijketen.nl
N.B.
* De  inspirerende  Veertigdagenkalender   2012 Vogel Vrij, samengesteld door ds. Joke van der Velden is te bestellen via info@vrijzinnig.nl (uitgave  Narratio isbn 978 90 5273 966 6)
* het boekje Koken met bezieling (KOK, 2011) is te koop bij de boekhandel.

Op de foto een illustratie van veertigdagenkost: nonnekusjes.