De jeugd is een kort seizoen

Net als de projectgroep Vluchtelingen van de Raad van Kerken proberen onze zuiderburen de vluchtelingen in hun land een menselijk gezicht te geven. Er is de tentoonstelling ‘Vroeger is een ander land’ ingericht met foto’s van acht jonge vluchtelingen. De beeldopnames zijn te zien in Belvue, de zijvleugel van het koninklijk paleis in Brussel, waar mensen tot 29 januari kunnen binnenstappen om een fototentoonstelling te bekijken en de bijhorende teksten van de journaliste Catharine Vuylsteke te lezen.

Gemiddeld arriveert er iedere drie uur een kind zonder ouders in België. Het zijn er 3200 per jaar. Hun start in het leven is, zoals de Belgen het noemen, ´morsig´. Ze hebben te maken gekregen met verkrachting, geweld, dakloosheid. ‘Ze zijn aangespoeld, gestuurd, ontkomen of weggejaagd’, zegt de toelichtende tekst. Jacob, Raza en Dinesh ontvluchtten de oorlog in Sudan, Afghanistan en Sri Lanka. Imad en Benjamin werden uitgespuwd door de genadeloze straten van Ghana en Marokko. Maryska en Ibrahim gingen lopen voor de toorn van hun moorddadige vaders in de Oekraìne en Guinee en de kleine Sabo raakte vast in het net van zijn familie van Syrisch-Koerdische verzetsstrijders.

Journaliste Catharine Vuylsteke volgde de jonge mensen in de periode van september 2010 tot juni 2011. Ze heeft aansprekende teksten gemaakt, die blijven hangen in het geheugen van de lezer. ‘De jeugd is een kort seizoen’, zegt ze. En je realiseert je dat het voor deze jonge slachtoffertjes wel een heel kort seizoen is geweest. En: ‘Vroeger is een land waarnaar ik niet meer terugkan’. En: ‘Hoe ver moet ik reizen om vrij te zijn?’

De projectgroep Vluchtelingen van de Raad van Kerken startte begin vorige maand een campagne ‘Het gaat om mensen’ om duidelijk te maken dat het om concrete mensen gaat in de vragen rond vluchtelingen in Nederland. Met het motto ‘Hoe gevoelig ben je?’ op posters en in verhalen doet de projectgroep een appel op de kerkelijke achterban om zich te verdiepen in de persoonlijke consequenties van mensen die moeten vluchten. Voor meer informatie, klik hier.

Foto’s: afbeeldingen van ‘Vroeger is een ander land’ in België