Aandacht voor huwelijk

Een week waarin extra aandacht is voor het huwelijk. Dat is de ambitie van Marriage Week, een organisatie met vrijwilligers, onder anderen gesteund door de Evangelische Alliantie, de partner van de Raad van Kerken.

Het internationale initiatief is in1996 in Engeland begonnen door Richard en Maria Kane. Zij werkten beiden bij een bouwmarkt en zagen dat koppels veel geld investeerden in hun woning. Ze stelden zichzelf de vraag of er op een soortgelijke manier geïnvesteerd wordt in de relatie zelf en ze kwamen met het idee naar buiten om ook daar extra aandacht aan te geven.

Inmiddels is de beweging actief in 20 landen, waaronder de US, UK, Duitsland, Frankrijk, Albanië, Australië en Zuid-Afrika. Het gaat hier om vrijwilligers. Er zijn geen betaalde functionarissen. De belangrijkste activiteit van de beweging is het jaarlijks organiseren van de Marriage Week, telkens van 7 t/m 14 februari, eindigend op Valentijnsdag.

Er is een tweeledig doel: vrouwen en mannen aan te sporen te investeren in hun relatie (micro-niveua) en lokale, regionale en landelijke overheden aan te sporen een goed gezins-/familiebeleid te gaan voeren (macro-niveau).

De Raad van Kerken onderhoudt geen bijzondere relatie met het initiatief, maar  heeft wel aangegeven bovenstaande informatie via de website te kunnen doorgeven, zodat belangstellenden er kennis van kunnen nemen (zie ook www.marriageweek.nl ).

Foto’s.
De foto’s komen uit Brazilië. Het Braziliaans Bijbelgenootschap heeft al jaren een programma waarin het aandacht vraagt voor het huwelijk. De Bijbelboot ‘Licht op de Amazone’ vaart met regelmaat de Amazone op en enkele andere grote rivieren en doet er dorpjes aan, waarvan de echtparen worden uitgenodigd op het schip om het huwelijk te vieren en te bezingen. Onderdeel van het ceremonieel vormt ook de uitreiking van een huwelijksbijbel en het op de foto zetten van de echtparen. Het schip zelf is versierd met hartvormige ballonnen in de kleur rood.