Advent aanblazen

Sinds de eerste advent, zondag 27 november is, in het oosten van het land, weer de midwinterhoorn te horen over de velden.  Op de eerste Advent wordt ‘aangeblazen’. Het mooie warme geluid, tonen  van een ‘olde roep’ zal tot en met 6 januari het feest van “Drie Koningen” te horen zijn.

In de kerken, protestant en rooms-katholiek, zijn de groene kleden over lezenaar en tafel  en de stola van de voorgangers vervangen door het paars. Een tijd van bezinning en voorbereiding is aangebroken.

Een eerste adventkaars is ontstoken. In veel kerken is een begin gemaakt met een symbolische schikking die aansluit op de thema’s in de advent.  Voor thuis of als groet kun je ook op kaarsen met de vorm van een enkel takje en groen verwijzen naar zo’n thema. Bijvoorbeeld:  leer ons de kronkelpaden te rechten en  recht door zee gaan door kronkeltakjes te verbinden met rechte takken.  Op de thema website www.liturgishbloemschikken.nl  onder de kop kerkelijkjaar  Advent/ kerst zijn allerlei voorbeelden uitgwerkt voor kaarsrversieringen en symbolische opbouwschikkingen.

Je kunt ook nieuwe wegen ‘aanblazen’, aan tafel. De website www.sameneerlijketen.nl  geeft  voorbeelden van passende kersrecepten die gemaakt zijn met  seizoensproducten en aansluiten op de symboliek van Kerstfeest. De recepten zijn gericht op 8 personen: samen eten in kleine eetgroepen of grotere families. De website  sluit aan op het boekje Koken met bezieling (KOK)  waarin kloosterkoks en koks uit de protestante kerken samenwerken. Klooster-koken workshops kunt u volgen bij het franciscaans Milieuklooster in Stoutenburg  (www.stoutenburg.nl) en bij het Klooster van de Domincanen in Huissen (www.kloosterhuissen). Kookdominee Han Wilmink geeft  aan groepen dergelijke toerusting op aanvraag. (www.bijbelsculinair.nl)

Tini Brugge, coördinator milieu thema-websites Raad van Kerken