Kerkennacht op 21 juni 2013

Er komt in 2013 weer een kerkennacht. Dat hebben de steden besloten bij de evaluatie van de kerkennachten van 2011. De diverse steden kwamen op maandag 29 augustus bijeen in Amersfoort en hebben als datum voor een kerkennacht in 2013 het weekend vastgelegd dat begint op vrijdag 21 juni 2013. Plaatsen die de voorkeur geven aan zaterdag of zondag kunnen de daarop volgende dagen kiezen (22 en/of 23 juni).

Het waren vooral positieve geluiden die de ronde deden in Amersfoort. De diverse steden kregen allen gelegenheid een topervaring te benoemen en een uitdaging aan te reiken voor de volgende editie van de kerkennacht. Een rijke schakering aan ervaringen ging over tafel. Van goed bezochte evenementen als een cabaretière tot een minder uit de verf gekomen dj. Van ballonnen die waren opgelaten in Den Helder en later op Ameland werden gevonden tot mensen die ontdekten dat ‘zij van de andere kerk’ ‘wel aardig zijn’.

De praktisch theoloog prof. dr. Henk de Roest heeft tijdens de kerkennacht 2011 onderzoek laten uitvoeren naar de bezoekers. Hij gaf aan de steden vast een voorlopige indruk. Het is de bedoeling dat er over twee maanden een publieke rapportage komt.

Duidelijk is al wel, dat een groot aantal mensen de enquête heeft ingevuld; zo’n 1289 bezoekers en nog eens zo’n 316 vrijwilligers. Duidelijk is ook, wilde Henk de Roest wel verklappen, dat het een activiteit is die de oecumenische openheid zeer ten goede komt. En ten aanzien van de maatschappelijke cohesie noemde De Roest deelvragen die een zeer verhelderend beeld geven over wat er gebeurt bij zo’n kerkennacht. Over een paar maanden meer daarover.

De organisatie verantwoordde zich in de groep over de financiën. Men kon zwarte cijfers presenteren. De kerken die mee willen doen met de kerkennachten 2013 krijgen op 5 maart 2012 de kans om zich verder te oriënteren als er ’s middags een eerste bijeenkomst gepland staat in Amersfoort. De organisatie verwacht dat het aantal plaatsen dat meedoet nog omvangrijker zal zijn dan de 22 plaatsen die nu acte de présence gegeven hebben.

Foto:
Ds. Bert Kuipers maakt een breed gebaar voor Hanny de Kruijf