Kerken8 in Metro

De kerkennachten 2011 vinden vrijdagavond en zaterdagavond plaats; en dat plaatste de organisatie voor de vraag hoe men op het laatste moment mensen aan de activiteiten kan herinneren. Uit de sponsorgelden was nog beperkt budget beschikbaar om te adverteren. En men besloot om dat geld uit te geven aan een advertentie in…. Metro.

Het impliceert dat men om mensen te werven niet gaat zitten op de bij uitstek christelijke kranten, die overigens redactioneel de lezers over de op handen zijnde activiteiten hebben bericht. Het impliceert ook dat men niet kiest voor de betaalde kranten uit de Randstad, maar dat men mikt op het publiek dat de gratis krant oppakt, die veel in het openbaar vervoer wordt gelezen.

De Metrolezers zijn actieve personen die normaal  gesproken geen tijd hebben om een krant te lezen’, zegt de directie van Metro zelf op een website. ‘Zij hebben behoefte aan korte en bondige nieuwsitems die hen op de hoogte brengen van nieuws, entertainment en andere onderwerpen die relevant zijn voor hun lifestyle’.

Metrolezers staan bekend als carrièrezoekers en mensen die veel waarde hechten aan een eigen sociaal leven. De krant verschijnt dagelijks in een oplage van 1,7 miljoen; meer dan een derde daarvan (37 procent) is jonger dan 35 jaar; de helft daarvan is student. Zij bladeren de Metro in twintig minuten door.

De advertentie van de kerkennacht is overigens in klein formaat afgedrukt. ‘Nog geen plannen voor 24 en 25 juni?’, vraagt de tekst, om vervolgens het embleem en de website van de kerkennacht te tonen. De advertentie staat op de één na laatste pagina. Maar dat mag de pret niet drukken. De organisatie zegt op twitter: ‘#Kkn811 in de Metro op de laatste pagina, als je ‘m achterste voren leest, kom je ‘m als eerste tegen’.

Foto’s: de advertentie groot en iets meer in perspectief met fragment van de voorpagina.