Evangelie in de tuin

De natuur is vroeg dit jaar. Je kan ook  zeggen: Pasen valt  laat. Daardoor zijn de narcissen die bij het bordje van Pasen staan al een beetje uitgebloeid. De protestantse Lambertikerk in Zelhem heeft het hele liturgische jaar in een tuin weergegeven. Het paasevangelie kent een belangrijke plaats toe aan de tuin. Bordjes in Zelhem refereren daaraan.

Een onbekende dichter schreef de volgende tekst:
De steen is weggeschoven
Gij zijt een hovenier
Bloeiende bloemen geloven
U, meidoorn en vlier.

En vlak daarnaast een bordje over de tuin zelf:
Waarom een tuin?
In een paradijstuin
Is de dood doorbroken
En jubelen
trompetnarcissen
Van leven.

Op Pasen vieren christenen de opstanding van Christus. In het verlengde van de middenas van de kerk ligt daarom een kruis in witte steen, gericht op het oosten: de dood is overwonnen. Het kruis ligt, want het is neergehaald. De kleur is wit, want dat is de kleur van het leven. Het is gericht op het oosten, want daar komt de zon op. Er is klimop aangebracht, symbool voor trouw. Bovendien een kleur die altijd groen is en zich hecht. Narcissen, de paaslelies, onderstrepen het evangelie en er is de wit bloeiende magnolia.

Het initiatief van de liturgische tuin dateert van 2005. Aansluitend bij een restauratie van het dak van de kerk is er bij het koor een bezinningstuin aangelegd. Verschillende borders vormen samen het kerkelijk jaar.

Foto’s:

Al weer bijna uitgebloeide narcissen
Een kruisvorm