Dagelijks Taizé-journaal

In de laatste week van het jaar komen 25.000 jongeren in Rotterdam bijeen om deze in stilte door te brengen. Dan vindt de jaarlijke Jongerenontmoeting van Taizé plaats in de havenstad. Om die reden zenden de EO en RKK in de week tussen Kerst en Oud en Nieuw een dagelijks magazine uit over de 33e Taizé jongerenontmoeting in Rotterdam. Tienduizenden jonge pelgrims uit de hele wereld komen samen om hun geloof te vieren.

Presentatoren Herman Wegter en Roderick Vonhögen duiken in een week vol stilte, meditatie en gebed. In het dagelijkse magazine beleeft de kijker de jongerenontmoeting mee. Waar slapen de pelgrims? Hoe gastvrij is Rotterdam? Hoe krijgen 25.000 jongeren te eten? En wat bezielt deze jongeren om dagelijks anderhalf uur in Ahoy, zittend op de grond, te mediteren en zingen? Taizé aan de Maas volgt vijf bekende Rotterdammers die voor één dag worden gedropt in de ma assa. Hoe zullen zij reageren op dit spirituele mega-evenement?

Daarnaast gaan presentatoren Herman en Roderick op zoek naar bijzondere verhalen van de jonge pelgrims, testen ze de gastvrijheid van gastgezinnen en brengen ze het nieuws van de dag. Gezamenlijk staan zij stil bij de oorsprong van Taizé, de kracht van de stilte en de betekenis van zo’n groot evenement voor jongeren. Het dagelijkse televisiemagazine sluit aan bij het ritme van Taizé, met aandacht voor stilte en gebed. Geen schreeuwerige televisie, maar een moment van reflectie aan het einde van de middag. Voor het eerst werken EO en RKK samen om verslag te doen van zo’n groot oecumenisch evenement. Een gezamenlijke crossmediale redactie is aanwezig in Ahoy om terplekke verslag te doen.

Naast de dagelijkse uitzendingen op Nederland 2, gaat het programma Taizé aan de Maas extra een kwartier langer door op h et digitale themakanaal Spirit24. In deze extra uitzendingen gaan Herman en Roderick dieper in op de betekenis van het evenement en de kracht van de stilte.

Op maandag 13 december ging ook de website Taizé aan de Maas van de RKK online, waar recent nieuws over het evenement is te vinden. Verder is op deze pagina een impressie te vinden van de eerste bezoekers op 27 december en een verwijzing naar het programma.

Taizé
 aan de Maas, vanaf 27 t/m 31 december om 17.05 uur bij EO en RKK op Nederland 2.

Taizé
 aan de Maas Extra, vanaf 27 t/m 31 december om 17.30 uur bij EO en RKK op Spirit24